Messiaen Quartet Copenhagen. Malin William-Olsson violin (SE), Carl-Oscar Østerlind cello (DK), Kristoffer Hyldig piano (DK) och Viktor Wennesz klarinett (SE).
Lördag 18 november 2023 kl. 17.00
Missionskyrkan, Lidköping
Inträde 100 kr för medlemmar i Lidköpings konsertförening, 150 kr för icke medlemmar, ungdomar <20 år fritt.
Förköp kan göras via Swish-konto nr 1235126784 eller Bankgiro 5081-5190. Skriv ”Inträde Messiaen” i meddelanderutan.
Lokalen är tillgänglig för rörelsehindrade. Hörslinga finns.
Foto Nikolaj Lund
Messiaen Quartet Copenhagen är en ung kammarmusikensemble bestående av fyra erfarna solo- och kammarmusiker. Gruppen bildades 2018 och har sin bas i Köpenhamn.
Entusiastisk, charmig och djupt känslomässigt engagerad är det bästa sättet att beskriva Messiaen Quartet Copenhagen. De är också kända för en enastående kommunikation med sin publik.
PROGRAM
Richard Wagner (1813-1883) – Isoldes Liebestot (1859) Arr: MQC
Dimitri Sjostakovitj (1906-75) - Pianotrio nr. 1 i c-moll (1923)
Jean Francaix (1912-1997) - Tema med variationer för klarinett och piano (1974)
Olivier Messiaen (1908-1992) - Kvartett för tidens ände (1940)
Kvartett för tidens ände (fransk originaltitel Quatuor pour la fin du temps) skrevs 1940.
Verkets tillkomst och första framförande: Vid andra världskrigets utbrott placerades Messiaen i den franska armén som sjukvårdare. I maj 1940 blev han tillfångatagen av tyska trupper och hölls som krigsfånge i ett fångläger i Görlitz i Schlesien under ett års tid. I lägret träffade Messiaen en violinist, en cellist och en klarinettist bland sina medfångar och skrev en kort trio för dem. Han utökade senare trion till en kvartett med sig själv som pianist. Med tyskarnas hjälp kunde verket uruppföras för en publik på ca 400 personer bestående av andra krigsfångar och lägervakter. Messiaen själv angav dock ofta ett betydligt högre antal. Uruppförandet skedde i Stalag VIII A den 15 januari 1941. Messiaen mindes senare tillfället och sade: "Aldrig har jag blivit lyssnad till med så mycket uppmärksamhet och förståelse.
"Kvartett för tidens ände" innehåller många av Messiaens kännetecken som kompositör. Inspirationen är hämtad från hans katolska tro och från fågelsång, precis som i de flesta av hans andra verk. Även rytmiken i stycket är väldigt typisk för Messiaen. Han studerade i början av sin utbildning grekisk och hinduisk metrik och utvecklade med inspiration från dem en mycket unik hantering av rytmik och metrik i sin musik. Bland annat olika varianter av augumentation och diminution av rytmer och rytmiska palindrom som nämns nedan.
Verket består av följande åtta satser:
1. Liturgie de cristal (Kristall-liturgi) - Klarinett och violin imiterar sången från en koltrast respektive näktergal.
2. Vocalise, pour l´Ange qui annonce la fin du Temps (Vocalise, för ängeln som tillkännager tidens slut) - Här är Messiaens typiska tonspråk tydligt med mycket polytonalitet och blandningar av tonala och atonala element.
3. Abîme des oiseaux (Avgrund av fåglar) - Tredje satsen består av ett klarinettsolo. Satsen är noterad i ett mycket långsamt tempo (44 bpm på åttondelar).
4. Intermède (Mellanspel) - En Scherzo-sats som börjar med en unison melodi i alla instrument.
5. Louange à à l´Éternité de Jésus (Lov till Jesu evighet) - En mycket långsam sats för cello och piano som är en omarbetning av två tidigare, opublicerade verk: "Fêtes des belles eaux" och "Oraison". Tempobeteckningen är "oändligt långsamt" ("infiniment lent”).
6. Danse de la fureur, pour les sept trompettes (Dans för de 7 trumpeterna) - Sjätte satsen är mycket representativ för Messiaens rytmik och innehåller mycket augumentation, diminution och rytmiska palindrom (rytmer som blir likadana oavsett om de läses från vänster till höger eller från höger till vänster)
7. Fouillis d'arcs-en-ciel, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps (Virrvarr av regnbågar, för ängeln som tillkännager tidens slut)
8. Louange à l'Immortalité de Jésus - (Lovprisa Jesu odödlighet)