Music when Soft Voices Die - kammarmusik av Mahler, Bridge, Britten och Hindemith
Arvid Eriksson baryton, André Kaufman violin, Märta Eriksson viola, Maja Molander cello, Karin Birgersson piano
Lördag 29 oktober kl. 17.00
Missionskyrkan, Lidköping
Inträde 100 kr för konsertföreningens medlemmar, 150 kr för icke medlemmar, ungdomar <20 år fritt
Förköp kan göras via Swish-konto nr 1235126784 eller Bankgiro 5081-5190
Lokalen är tillgänglig för rörelsehindrade. Hörslinga finns.
Foto Fabian Chamorro
Arvid Eriksson, baryton, avslutade 2021 sin utbildning på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har riktat in sig på framförandet av romanser och barockmusik och har förfinat detta på mästarkurser för bl.a. Anne Sofie von Otter och Peter Mattei. Han har framträtt som solist på bl.a. Stockholms och Göteborgs konserthus samt i Berwaldhallen.
André Kaufman, violin, har redan hunnit utmärka sig som en av sin generations mest talangfulla violinister och uppträder regelbundet både som solist och kammarmusiker. Han vann 2019 en internationell uttagning för en termin på Royal College i London för den legendariske Itzak Rashkovsky och är f.n. tillbaka i Sverige som student vid Edsbergs slott i Stockholm.
Märta Eriksson, viola, är utbildad i Göteborg och Berlin med studier för Johanna Persson och Friedemann Weigle. Hon är en väl etablerad orkestermusiker med engagemang i flera av Sveriges orkestrar, och även kammarmusiker. Hon är en av grundarna till den prisbelönta Sjöströmska kvartetten och medlem i ensemblen sedan starten 2007.
Maja Molander, cello, är utbildad vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och vid Birmingham Conservatoire. Sedan 2013 är hon medlem i Malvakvartetten. Maja är bekant med många olika musikgenrer, har bl.a. turnerat världen över med popensemblen the Gothenburg String Theory och är sedan 2018 medlem i Jemtlands Salongsorkester.
Karin Birgersson, piano, har efter masterstudier vid Royal Academy of Music i London etablerat sig som kammarmusiker och orkesterpianist. De senaste åren har inneburit engagemang för bl.a. Göteborgs symfoniker, Göteborgsoperan och Svenska kammarorkestern. Sedan en tid tillbaka är hon också programledare för Klassiska konserten i Sveriges Radio P2.
Om programmet
Diktaren Friedrich Rückert har inspirerat många av historiens största kompositörer. Mest känd är Gustav Mahlers tio tonsättningar av Rückert-texter, fem av dessa kom senare att samlas under namnet ”Rückert-Lieder”. Sångerna komponerades av Mahler i två versioner, en för röst och piano och en för röst och orkester. In konserten kommer dessa undersköna sånger att höras i ett arrangemang för sång och pianokvartett där det bästa av två klangvärldar förenas.
Konserten inleds med tre sånger som Frank Bridge tonsatt för sång, viola och piano. Texterna slår an en ton som plockas upp i Mahlers Rückert-Lieder då bägge sångsviterna behandlar frågor om tidens slut och livet efter detta. Bridge hade många elever, den mest kände av dem var Benjamin Britten. Han kommer att få följa sin lärare i konsertens program med sin andra cellosvit.
Mahlers Pianokvartett i a-moll komponerades när Mahler var i 15-årsåldern. Det har blivit den enda instrumentala kammarmusik han skrivit som inte gått förlorad. I konserten hörs också Paul Hindemiths spektakulära andra violinsonat vars fjärde sats har den uppseendeväckande titeln: ”Rasande tempo. Vilt. Tonskönhet är sekundärt.”
Program
F. Bridge (1879-1941): ”Three songs for voice, viola and piano” (H. 76)
-
Far, far from each other (Text: M. Arnold [1822-1888])
-
Where is it that our soul doth go? (Text: H. Heine [1797-1856], engelsk översättning av
K. F. Kroeker)
-
Music when soft voices die. (Text: P. B. Shelley [1792-1822])
KLICKA HÄR FÖR ÖVERSÄTTNING AV TEXTER
B. Britten (1913-1976): Cellosvit nr. 2 (Op. 80)
-
Declamato
-
Fuga
-
Scherzo
-
Andante lento
-
Chiaccona
G. Mahler (1860-1911): Pianokvartett i a-moll
(Paus)
P. Hindemith (1895-1963): Violasonat nr. 2 (op. 25:1)
-
Breit. Viertel
-
Sehr frisch und straff
-
Sehr langsam
-
Rasendes Zeitmaß. Wild. Tonschönheit ist Nebensache
G. Mahler (1860-1911): Rückert-Lieder i arrangemang för sång och pianokvartett (Arr. sats 1-2 och4-5: S. Fromageot, arr. sats 3: G. Präsent)
Text: F. Rückert (1788-1866)
- Ich atmet’ einen Linden Duft
- Blicke mir nicht in die Lieder!
- Liebst du um Schönheit
- Ich bin der Welt abhanden gekommen
- Um Mitternacht
KLICKA FÖR ÖVERSATT TEXT