Schuberts stråkkvintett m.m. med MalvaKvartetten och den isländska cellisten Bryndís Halla Gylfadóttir
Lördag 22 februari 2025 kl. 17.00
Missionskyrkan, Lidköping
Inträde 100 kr för medlemmar i Lidköpings konsertförening, 150 kr för icke medlemmar, ungdomar <20 år fritt inträde.
Förköp kan göras via Swish-konto nr 1235126784 eller Bankgiro 5081-5190. Skriv ”Inträde Malva” i meddelanderutan.
Lokalen är tillgänglig för rörelsehindrade.
Foto Elias Gammelgård
MalvaKvartetten: Linnea Viklund violin, Knapp Brita Pettersson violin, Maria Jonsson viola och Maja Molander cello
MalvaKvartetten är en stråkkvartett som drivs av stor kreativitet och inte räds att sticka ut. Ambitionen är att spela musik som de brinner för och inspirera ny såväl som erfaren publik. De gillar att tänja på gränserna när de väljer repertoar, experimenterar med klanger och möter publiken. De vill ge kvalitativa och kommunikativa musikupplevelser för alla människor.
MalvaKvartetten bildades 2008 på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg där de ursprungliga medlemmarna studerade. Kvartetten tillbringade sedan ett år i Berlin på Hochschule für Musik Hanns Eisler där de förkovrade sig i kammarmusikspel för violasten i den då mycket aktiva Artemiskvartetten, Friedemann Weigle. MalvaKvartetten tar regelbundet lektioner för musiker som Simon Crawford-Phillips, Roberto Gonzáles-Monjas samt Eckart Runge för att utvecklas vidare tekniskt och musikaliskt. MalvaKvartetten har etablerat sig på landets kammarmusikscener med en ambition att förnya bilden av en stråkkvartett och blivit erkända för ett stort engagemang i repertoarurval.
De senaste åren har MalvaKvartetten haft nära samarbeten med många olika komponister och organisationer som Föreningen Svenska Tonsättare, KVAST, Konstmusiksystrar och Levande musik. Det har resulterat i ett 40-tal uruppföranden, musik till många filmer, teater- och dansföreställningar, konserter, ljud- och videoinspelningar. Skivan Wooden Bodies med ett urval av musik av kvinnliga tonsättare skriven de senaste 10 åren, som MalvaKvartetten satte ihop och spelade in, fick stor uppmärksamhet i media och blev även nominerad i den klassiska kategorin på Grammisgalan 2022.
Genom åren har MalvaKvartetten gjort många samarbeten med andra musiker och konstnärer. Exempelvis har de tillsammans med ackordeonisten Gerhard Schiewe turnerat i Tyskland med ett tangoprogram. Med pianisten och kompositören Per Störby Jutbring har de framfört den audiovisuella föreställningen Thief Bunny Society på konserthus runt om i Sverige. MalvaKvartetten har gjort ett stort antal turnéer med de egna barnföreställningarna Glad i magen arg i tårna och Lyssnarfabriken. De är även konstnärliga ledare för en egen kammarmusikserie, Boda Kammarmusikvecka. Sedan 2015 får kvartetten årligen verksamhetsstöd av Statens kulturråd.
Bryndís Halla Gylfadóttir
Bryndís började sina cellostudier vid 6 års ålder. Hon har studerat vid olika skolor både på Island och i Kanada och gick ut från The Reykjavik College of Music 1984 under handledning av Gunnar Kvaran. Direkt därefter flyttade Bryndís till Boston, USA, för att fortsätta sina studier. Hon tog både en Bachelor och en Master of Music från The New England Conservatory in Boston. Hennes professorer där var Colin Carr och Laurence Lesser. I tillägg till sina studer vid the New England Conservatory deltog Bryndís på flera sommarfestivaler i USA, Kanada och England inklusive den prestigefulla Tanglewood Music festival där hon var stipendiat under två somrar.
Efter avslutade studier 1989 tog Bryndís uppdraget som solocellist vid the Iceland Symphony Orchestra, ett jobb hon har haft ända till 2014. Bryndís har varit aktiv som solist och kammarmusiker både i sitt hemland och utomlands. Förutom Iceland Symphony har hon varit medlem i the Caput ensemble, the Ethos quartet och Trio Nordica. Bryndís har tillägnats flera priser, bl.a. the Icelandic Music Award, som hon har fått tre gånger. 2011 fick hon Order of the Falcon från Islands president.
Bryndís spelar på en isländsk cello byggd av Hans Jóhannsson 2010.
PROGRAM
Caroline Shaw (f. 1982) - Entre’acte (2011)
Jean-Baptiste Barrière (1707-1747) - Sonata No.4 (Duett) i G Dur (c:a 1739)
Trad. arr. Danish String Quartet - ur Wood Works
- Paus -
Franz Schubert (1797-1828) - Stråkkvintett C-dur D 956 (1828)
När Bryndís Halla Gylfadóttir och MalvaKvartetten fick frågan om att spela Schuberts mästerliga stråkkvintett tillsammans var svaret tveklöst ja! Att få möta nya musiker i detta nordiska samarbete känns mycket spännande och inspirerande.
Schuberts stråkkvintett anses av många som ett av de bästa kammarmusikaliska verken någonsin. Schubert skrev kvintetten 1828, bara två månader innan han dog. Att den skrevs i C-dur är möjligen en hyllning till förebilderna Mozart och Beethoven som också skrivit stråkkvintetter i samma tonart. Det är mycket som är okänt kring tillkomsten av Schuberts kvintett då han inte fick någon uppmärksamhet kring den medan han ännu levde. Uruppförandet dröjde hela 22 år och första utgivningen ytterligare tre år. Detta storslagna verk består av fyra satser och är nästan en timme långt.
MalvaKvartetten bjuder även på Caroline Shaws stråkkvartett Entre’acte, skriven 2011. Shaw är en amerikansk tonsättare, sångerska och violinist som rönt stora framgångar. Inspirationen till Entre’acte fick Shaw när hon lyssnade till Haydns stråkkvartett op 77 no 2, vilken har en särskild harmonisk skiftning i menuettsatsen. Med stor finess har Shaw lyckats skapa ett färgrikt mästerverk på 11 minuter, som även finns med på MalvaKvartettens hyllade album Wooden Bodies.
I Barrières Sonat för två celli riktar vi strålkastarljuset mot Bryndís Halla Gylfadóttir och Maja Molander. Jean-Baptiste Barrière var en framstående och virtuos fransk cellist och han komponerade även en hel del musik, inte sällan av tekniskt utmanande karaktär för sitt eget instrument. Denna smäktande och ekvilibristiska duosonat skrevs 1740 och består av tre satser.
Tillsammans har Bryndís Halla Gylfadóttir och MalvaKvartetten också plockat några guldkorn ur vår nordiska folkmusikskatt i arrangemang av Danish String Quartet.