Bachs cellosviter nr. 4, 5 och 6 med cellisten Jakob Koranyi
Lördag 21 januari 2025 kl. 17.00
Missionskyrkan, Lidköping
Inträde 100 kr för medlemmar i Lidköpings konsertförening, 150 kr för icke medlemmar, ungdomar <20 år fritt inträde.
Förköp kan göras via Swish-konto nr 1235126784 eller Bankgiro 5081-5190. Skriv ”Inträde Koranyi” i meddelanderutan.
Lokalen är tillgänglig för rörelsehindrade.
Foto Anna-Lena Ahlström
Jakob Koranyi, född 28 maj 1983 i Stockholm, är en av Europas främsta cellister. 2008 tilldelades han Prix d’Honneur från Verbier Festival i Schweiz och 2009 vann han 2:a Grand Prix och specialpriset för bästa interpretation av Sjostakovitj cellokonsert vid Rostropovich-tävlingen i Paris. Under sin studietid vann han en lång rad svenska tävlingar, bland andra Unga Musiker 2002, Ljunggrenska tävlingen i Göteborg 2004 och Solistpriset 2006. Hösten 2017 mottog Jakob Sveriges största nationella musikpris, Sixten Gemzéus Stora Musikstipendium på 500 000 kronor.
Jakob hyllas för sin fängslande virtuositet, utsökta klang och sin hängivenhet till mångfasetterade och innovativa programsättningar. Han framträder regelbundet som solist med orkestrar över hela världen, av vilka Orchestre de Paris, Weimar Staatskapelle, Filarmonia Veneta, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Norrköpings symfoniorkestrar, Kungliga Filharmonikerna i Stockholm och Radiosymfonikerna kan nämnas. Han är även en återkommande gäst vid The Chamber Music Society of Lincoln Center i New York. Som kammarmusiker arbetar han med andra framstående musiker som Simon Crawford-Phillips, Elisabeth Leonskaja, Yura Lee och Liza Ferschtmann.
Förutom cellorepertoarens klassiker har Jakob även nyskriven musik på sin verklista, till exempel Albert Schnelzers cellokonsert Crazy Diamond. Han har även uruppfört verk som Julia Wolfes cellokonsert Wind in my hair och Andrea Tarrodis Highlands, vilken hon även tillägnat honom.
Jakob är professor i cello vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där han också undervisar i kursen om ”Hållbart yrkesliv i musik”. Jakob är den musiker som i Sverige väckt frågan om resande och miljöfrågor i orkestrarnas del av kultur- och musiklivet. Efter att ha turnerat världen runt på ett omfattande sätt slutade han 2019 att acceptera uppdrag som innebär transporter med flyg.
Jakob spelar på en cello byggd av Joseph Gratiani i Genua 1756.
I Lidköping spelar Jakob Bachs fjärde, femte och sjätte solocellosvit – musik som genom flera århundraden tröstat, lyft och fascinerat såväl utövare som publik. Bachs musik har följt Jakob Koranyi genom hela karriären och de solosviter som står på dagens program är verk som Koranyi byggt oräkneliga konserter på.
Cellosviter, BWV 1007-1012
Johann Sebastian Bachs sex solosviter för cello hör till konstmusikens mest ikoniska verk. De har inspirerat inte bara cellister och publik utan även andra konstformer, de har använts i baletter, teaterproduktioner och filmer.
Cellosviterna tillkom troligen under Köthen-tiden, alltså mellan 1717-23. Osäkerheten beror på att någon autograf aldrig har återfunnits.
Cellon var på Bachs tid ett ganska nytt instrument. Först på 1660-talet påbörjades ”krympningen” av Amatis instrument från ca 1570, och kring 1710 hade cellon i stort sett fått den storlek den har i dag. Men den användes fortfarande mest som continuo-instrument, alltså i en ackompanjerande roll. Bachs cellosviter var därför något av ett pionjärarbete. Det har spekulerats om det skulle ha varit Bachs andra hustru, Anna Magdalena, som skrev sviterna. Världens samlade Bachexpertis håller dock hypotesen för osannolik.
Cellosviterna har till skillnad från violinstyckena en mycket konstant och regelbunden uppbyggnad. Alla sex sviterna inleds med ett Preludium, som följs av de gamla barockdanserna den tyska Allemande, den franska Courante, den spanska Sarabande och den engelska Gigue. Mellan Sarabande och Gigue placerade Bach en modern, fransk dans, antingen en Menuet (svit 1 och 2), en Bourrée (svit 3 och 4) eller en Gavotte (svit 5 och 6). Alla dessa 5 danssatser är tvådelade med repris av respektive del. De 3 moderna danserna mellan Sarabande och Gigue har dessutom en 3-delad ABA-form.
Trots att cellosviterna inte publicerades förrän över 100 år efter sin tillkomst är de nu en integrerad del i cellorepertoaren. Att framföra och spela in sviterna är en milstolpe i en cellists karriär.
PROGRAM
J S Bach – Svit nr 4 I Ess-Dur för solocello
Prelude – Allemande – Sarabande – Courante – Bouree 1&2 – Gigue
J S Bach – Svit nr 5 I c-moll för solocello
Prelude – Allemande – Sarabande – Courante – Bouree 1&2 – Gigue
J S Bach – Svit nr 6 I D-Dur för solocello
Prelude – Allemande – Sarabande – Courante – Gavotte 1&2 – Gigue
Cellosviterna spelas i ett set utan paus, speltid c:a 90 minuter.