Mozarts Requiem med S:t Nicolai Vocalis och Bel Canto, Skarabygdens symfoniorkester och solister. Rebecka Wallroth sopran, Maria Forsström alt, Daniel Ralphsson tenor och Markus Schwartz bas. Dir. Lars Hernqvist.
Lördag 12 november 2022 kl. 14.00 och 17.00 (Två föreställningar)
S:t Nicolai kyrka, Lidköping
Inträde 100 kr för konsertföreningens medlemmar, 150 kr för icke medlemmar, ungdomar <20 år fritt. Förköp rekommenderas.
Förköp av biljett görs hos Kulturbiljetter
Förköp kan även göras på Församlingskansliet, Norra Kyrkogatan 7, öppet tisdagar och onsdagar 8.30 - 12.00
Länken till Kulturbiljetter stängs 2 timmar före respektive föreställning. Resterande biljetter säljs i entrén mot betalning kontant eller med Swish. Ej bankkort.
Kyrkan öppnar 1 timme före respektive föreställnings början. Sittplatserna är onumrerade.
Lokalen är tillgänglig för rörelsehindrade. Hörslinga finns.
Konserten genomförs i samverkan med Lidköpings församling och med stöd av en generös gåva till Lidköpings konsertförening efter framlidna Elisabeth Hörnlund.
S:t Nicolai Vocalis
Bel Canto
Program
W.A. Mozart: AVE VERUM CORPUS, nattvardsmotett för kör och stråkar, KV 618
W.A. Mozart: ADAGIO ur Konsert A-dur för klarinett och orkester, KV 622
W.A. Mozart: REQUIEM, katolska dödsmässan tonsatt för kör, orkester och solister, KV 626, verket färdigställdes av Mozarts elev Franz X Süssmayer
I Introitus
II Kyrie
III Sequenz
1) Dies irae
2) Tuba mirum
3) Rex tremendae
4) Recordare
5) Confutatis
6) Lacrimosa
IV Offertorium
1) Domine Jesu
2) Hostias
V Sanctus
VI Benedictus
VII Agnus Dei
VIII Communico
Solister:
Rebecka Wallroth, sopran, Maria Forsström, alt, Daniel Ralphsson, tenor, Markus Schwarz, bas
Marie Frii, klarinett
Stephen Craig, orgel
S:t Nicolai Vocalis, kören Bel Canto, Skarabygdens Symfoniorkester
Lars Hernqvist, dirigent
I slutet av året 1791 skrev den döende Mozart sitt Requiem. Han komponerade det inte till sig själv utan till greve Franz von Walsegg som beställde verket för en rekviemsgudstjänst den 14 februari 1792 för att uppmärksamma ettårsdagen av hans hustru Annas död vid 20 års ålder den 14 februari 1791. Tyvärr lämnade Mozart verket ofullständigt och det var Franz Xaver Süssmayr som skrev färdigt det. Det är svårt att veta hur många fragment med autografmanuskript som Süssmayr hade att arbeta med. Vad som finns kvar av Mozarts handskrift är en färdigskriven Introitus, detaljerade utkast till Kyrie och sekvensen Dies irae fram till de första åtta takterna, Lacrymosa-satsen och även Offertoriet. Det är sägs att Walsegg försökte hävda att verket var hans egen komposition. Süssmayr sa att Sanctus och Agnus Dei var hans helt egna kompositioner. Det är svårt att veta sanningshalten i detta eftersom det kan ha funnits tidiga skisser från Mozart att utgå ifrån. Trots kontroverserna omkring verket är det tydligt varför det har förblivit populärt. Med ett Introitus som tolkar texten Requiem aeternam med fullt allvar och ett Kyrie som har mer driv och energi än en fuga av Bach fortsätter verket som ett adrenalinfyllt drama.
Solister
Rebecka Wallroth, sopran, studerar vid Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. I år vann hon F. Tagliavini singing Competition och tilldelades även K. Böhm-priset för bästa Mozart-interpretation. Hon fick även andrapris i årets Wilhelm Stenhammar International Music Competition. Våren 2022 sjöng hon Unulfo i Rodelinda och Agnes i Brudköpet på Schlosstheater Schönbrunn. Den här säsongen sjunger hon Olga i Eugen Onegin och Idamante i Idomeneo på samma scen. I jul medverkar hon på konserter med Sveriges Radios Symfoniorkester.
Maria Forsström är internationellt verksam mezzosopran med bas i Göteborg. Hon sjunger symfonisk musik likväl som romanssång och kammarmusik och arbetar även som kördirigent och coach. Repertoaren spänner från tidig barock till nyskrivet. Hon har framträtt med ett stort antal orkestrar i Skandinavien och övriga Europa, bl.a. Svenska Kammarorkestern, Arktisk Filharmoni, Odense, Malmö, Helsingborgs och Norrköpings symfoniorkestrar samt Göteborgssymfonikerna. Hon finns representerad på flera CD-inspelningar, senast på BIS Records med Monteverdis L’Orfeo.
Markus Schwartz är frilansande basbaryton med bas i Stockholm. Han är utbildad vid Sibeliusakademien i Helsingfors och Operahögskolan i Stockholm. Han har varit engagerad som solist i ensemblen vid GöteborgsOperan, där han under årens lopp sjungit i ett stort antal uppsättningar. Han har också varit en återkommande gäst på Kungliga Operan, Drottningholmsteatern, Folkoperan och flera europeiska operascener. På Läckö Slottsopera har Markus sjungit Mustafa i Rossinis Italienskan i Alger och Geronio i Rossinis En turk i Italien.
Daniel Ralphsson är tenor och verksam som solist vid Göteborgsoperan. Han är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har även studerat komposition vid Malmö Musikhögskola och kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan. Han debuterade på Kungliga Operan 2012. På GöteborgsOperan har Daniel sjungit i ett flertal uppsättningar, nu senast som Cirkus-direktören i Smetanas Brudköpet. Han är flitigt anlitad som kyrkosångare över hela landet och har även framträtt i romansaftnar med en repertoar som spänner från Schubert till Charles Ives.
Lars Hernqvist var organist i Oscar Fredriks kyrka, Göteborg, de sista 20 åren före pension. Nu är han anlitad som frilansorganist och körledarvikarie, bl.a. för S:t Nicolai Vocalis. Sedan 2019 leder han också manskören Harmoni i Lidköping. Han har publicerat en rad arrangemang för körsångare och lett olika projekt, inte minst gjort gränsöverskridande körmusik i samarbete med olika kulturer. I våras framfördes exempelvis i S:t Nicolai musik ur judisk klezmertradition. I Oscar Fredriks kyrka ledde han körer och symfoniorkestern Oscar Fredriks Sinfonietta. Tillgång till egen symfoniorkester möjliggjorde framförande av de flesta ”stora” klassiska kör/orkesterverk t.ex. Brahms Requiem, Bachs Passioner, Haydns Skapelsen, Mozarts Requiem och mässor m.m.