Lördag 21 mars 2020 kl. 18.00 (Obs tiden!)
S:t Nicolai kyrka
Inträde 100 kr för konsertföreningens medlemmar, 150 kr för icke medlemmar, ungdomar <20 år fritt
Förköp av biljett görs hos via nedanstående länk. Biljetten kan skrivas ut och tas med eller sparas i mobilen för uppvisning i entrén. Vid frågor, kontakta Kulturbiljetters kundtjänst på info@kulturbiljetter.se, tel. 08-50 25 40 80.
KÖP BILJETTER hos Kulturbiljetter
Länken till förköp stängs 2 timmar före föreställningens början. Resterande biljetter säljs vid entrén.
För den som inte har möjlighet att göra förköp elektroniskt går det att köpa biljett på Församlingskansliet, Norra Kyrkogatan 7. Öppet må-ons och fredagar 8.30 - 12.00
Lokalen är tillgänglig för rörelsehindrade.
Samverkan med Lidköpings församling
Den Lidköpingsbaserade kören S:t Nicolai Vocalis samarbetar än en gång med Skarabygdens symfoniorkester. Efter succén med Förklädd Gud bjuds det denna gång på musik av Georg Friedrich Händel.
Programmet inleds med "Zadok the Priest" - en av 4 s.k. Coronation Hymns som Händel skrev med anledning av kung Georg II kröning 1727. Festmusik av bästa märke för kör och barockorkester inklusive smattrande trumpeter.
Sopransolisten Frida Engström sjunger därefter ett av Händels mest uppskattade verk: Lascia ch'io pianga från operan Rinaldo, ett bevisligen tidlöst stycke!
Sedan följer Händels Orgelkonsert nr. 1 för solist och orkester med organisten Anders Börjesson, Mariestad, som solist. Händels orgelkonserter är små musikaliska läckerbitar - mycket lyssnarvänliga och lätta.
Efter paus framförs Händels oratorium Messias, del 2. Händel utnyttjar stor dramatik i detta hans kanske allra mest kända verk. Här framför kör, solister och orkester den andra delen som skildrar passions- och påskberättelserna och som avslutas med Hallelujakören. Hela Messias skrevs på tre veckor och uruppfördes 1742 i Dublin.
Medverkande
Frida Engström, sopran, Ann-Kristin Jones, alt, Daniel Ralphsson, tenor, Sami Yousri, bas
S:t Nicolai Vocalis och Skaraborgsbygdens symfoniorkester
Anders Börjesson och Benjamin Kjell, orgel
Lars Hernqvist, dirigent
Dagens konsert bjuder på musik enkom av G Fr Händel, född 1685 i tyska staden Halle (samma år som J S Bach). Han kom att bosätta sig i London från 1712 och blev med tiden en vida känd tonsättare i hela Europa. Framförallt ägnade han sig åt opera och instrumentalmusik och hade nära kontakt med adel och kungligheter. Sålunda skrev han 4 anthems i anledning av kung Georg II’s kröning 1727. Den första, Zadok the priest, har fått en svensk textversion ”Ära åt Gud” och är till sin karaktär värdig en kungakröning.
Den välkända arian Lascia ch'io pianga ur operan Rinaldo är egentligen en omarbetning av ett balettinslag från ett av hans tidigare verk, Almira. Det var heller inget konstigt på den tiden att ”återanvända” bra musik – inte ens om någon annan egentligen skulle råka vara upphovsman. Vederbörande uppfattade detta mer som komplimang än som rov.
För att ytterligare förnöja sin publik vid de omfångsrika oratorierna (se nedan) kom Händel på idén att spela pausmusik. Det blev ett antal konserter för orgel (mindre portabel orgel utan pedal eller också cembalo) som var och en lyser av musikalisk energi. Man anar Händels lätthet att skapa musik som är glädjefylld och glittrande.
Händel lämnade operakomponerandet på 1730-talet och istället växte en ny musikform fram; det engelska oratoriet. Innehållsmässigt försvann teman från antiken och div. sägner och ersattes av bibliska motiv såsom Saul, Israel in Egypt och - Messias. Detta så älskade verk skrevs inför en välgörenhetskonsert i Dublin på mycket kort tid, endast 24 dagar! Charles Jennings gjorde sammanställningen av bibeltexter som ligger till grund för denna musikaliska gestaltning av Messias alltifrån profeternas väntan och förutsägelser till Jesu födelse och försoningsdöd. Detta kyrkomusikverk spelas kontinuerligt alltifrån uruppförandet 1742 – ibland med små medel omväxlande med flera tusen medverkande. Idag framförs den andra delen (av tre) som innehållsmässigt rimmar med den del av kyrkoåret vi befinner oss i, passionstiden. Då riktas våra blickar mot Jesu kommande lidande och död. Mitt i fastan/passionstiden inträffar också Marie Bebådelsedag, imorgon 22 mars. Och därför är det måhända en extra poäng att öppningsstycket med den svenska texten om änglar som jublar i himlen osv snarast har ett jultema.
I konserten deltar 4 mycket välmeriterade solister från Göteborgsoperan: Frida Engström, sopran, Ann-Kristin Jones, alt, Daniel Ralphsson, tenor, Sami Yousri, bas.
Frida Engström är väl känd för Lidköpingspubliken sedan tidigare. Hon har bl.a. sjungit rollen som Sara Videbäck i Läcköoperans uppsättning av Det går an 2016 och Susanna i Figaros bröllop 2019. Hon sjöng också på Dina-scenen i Göteborgsoperans "Scensommar" i augusti 2019 och medverkade i Manskören Harmonis julkonsert 2019. Läs mer om Frida på https://sv.opera.se/om-oss/personal/portratt/frida-engstrom/
Ann-Kristin Jones har också gästat oss tidigare. Hon gav en romansafton i Konsertföreningens regi i januari 2019. Tidigare har även hon sjungit från Dinascenen i "Scensommar", 2018. Läs mer på https://sv.opera.se/om-oss/personal/portratt/ann-kristin-jones/
Information om Daniel Ralphsson och Sami Yousri finns på Göteborgsoperans hemsida: https://sv.opera.se/om-oss/personal/portratt/daniel-ralphsson/ respektive https://sv.opera.se/om-oss/personal/portratt/sami-yousri/