Hej alla medlemmar i Lidköpings konsertförening!

Här kommer en rapport från årsmötet + en påminnelse om årsavgiften för 2024.

Årsmöte 2024 för Lidköpings Konsertförening avhölls i Folkets hus den 24 februari.

Årsmötet, som samlade ett 30-tal medlemmar, hölls i övre foajén i Lidköpings Folkets hus. Mötet efterföljdes av förtäring i form av soppa från Folkets hus kök och därefter en mycket lyckad och välbesökt konsert i serien Jazz på Folkan med Lars Jansson trio (https://lidkopingskonsertforening.se/historik-2024).

Föreningen har under 2023 haft ett bra år med livlig konsertverksamhet och ökande medlemsantal. Föreningen har nu c:a 380 medlemmar. Även publiktalen har ökat jämfört med tidigare år.

Sammanlagt 14 konserter har genomförts under 2023, därav 9 med kammarmusikensembler, 4 jazzkonserter på Folkets hus och en sommarkonsert i Stadsparken. I samband med en av jazzkonserterna arrangerades en workshop för eleverna på De la Gardiegymnasiets estetlinje med efterföljande öppen konsert på DLG.

Verksamhetsberättelse och bokslut 2023 godkändes av mötet, liksom verksamhetsplan och budget för 2024. Alla dessa dokument finns att läsa på föreningens hemsida under rubriken Nyheter - Årsmöte 2024 (https://lidkopingskonsertforening.se/nyheter/nyhet-arsmote-2024). Revisorernas berättelse upplästes varefter styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

Som ordförande omvaldes Martin Hjorth. Fyra nya ledamöter invaldes: Margareta Nyström, Ulla Silkens och Sören Wahlgren på 2 år samt Stellan Dahlin på 1 år. Tenna Glazer och Elisabeth Svanerud omvaldes. Ingrid Abelsson Wallroth, Katarina Kresak, Magnus Peterson och Ingela Sönegård kvarstår i styrelsen, valda på 2 år vid förra årsmötet.

De avgående ledamöterna Mattias Hjortlinger, Anna Lokrantz, Torbjörn Möller och Johan Sundström avtackades med en gåva och tackades för väl genomfört arbete i styrelsen.

På det konstituerande mötet som följde efter årsmötet utsågs Ingrid Abelsson Wallroth till vice ordförande, Sören Wahlgren till sekreterare, Ingela Sönegård till kassör och Katarina Kresak till webbmaster.

Som revisorer omvaldes Lars Svensson och Lars-Ola Högsborn med Anna-Lena Åstrand som suppleant. Till valberedning utsågs Marja Fahl och Anette Stillner.

Kassören ber att få påminna om medlemsavgiften. Årsavgifterna är en av hörnstenarna i föreningens ekonomi och det är många medlemmar som inte betalat ännu. Avgiften är 250 kr och betalas till Swish-konto nr 1235126784 eller Bankgiro 5081-5190.

Välkomna till ett nytt verksamhetsår med Lidköpings Konsertförening!

För styrelsen

Martin, ordf.