Nya LidköpingsTidningen, NLT, 12 november 2018   Recension: Bo Borg

Kammarmusikfest i Lidbeckska

Det var första gången Lidköpings Konsertförening anordnade en konsert i Lidbeckska huset. Det kändes intimt och bra. Man kom nära både musiker och musik och så ska det helst vara när det handlar om kammarmusik.

Den annonserade konserten med Sjöströmska kvartetten blev tyvärr inställd, men vi fick god ersättning. Det var fyra mycket välrenommerade och erfarna musiker, varav violinisten Annie Svedlund också är medlem i Sjöströmska kvartetten och i Läcköoperans orkester. Även de andra musikerna har prestigefulla uppdrag i stora orkestrar och i kammarmusiksammanhang.

Publiken trivdes i deras genommusikaliska sällskap.

foto: Bo Borg NLT

Man inledde med den av de stråkkvartetter av Haydn som kallas Fågeln. Den börjar med ett kul grepp av kompositören. Efter några oklanderligt medryckande takter stannar spelet upp en laddad sekund och börjar om med samma inledning. Titeln på verket och introduktionen styr tyvärr lyssningen. Man sitter och lyssnar efter fågelliknande musik. Visst finns det en musikalisk linje som böljar på ett flyktliknande sätt. Men det finns lika mycket fågelsångsliknande tonkvitter i Medelssohns intermezzo som spelades senare.

Haydns kvartett är en glad musik som spelas spirituellt och livligt. Den känns lätt och humoristisk och får en på gott och livsbejakande humör. Om dess scherzo har det sagts att det ”är 50 takter av geni”.

Efter paus spelade man en medryckande kvartett av Mendelssohn. Här gjorde man ett fint grepp. Man lät de medlemmar av S:t Nicolai Vocalis som fanns i publiken orepeterat komma fram och sjunga den vackra sång vars melodi går igen i kvartetten. Vilket suveränt sätt att fånga ett unikt tillfälle i flykten.

foto: Bo Borg NLT

Sedan följde det berömda stycket med sin intensivt passionerade musik, fylld av alla de överväldigande känslor och den weltschmertz en mycket förälskad mycket ung kompositör är mäktig när hans kärlek är obesvarad. Det är musik fylld av känslor som vi drabbas av och känner igen trots att det är nästan 200 år sedan den skrevs.

Med Stravinskijs Tre stycken för stråkkvartett, som var kvällens tredje verk, ställdes allt på huvudet. Klassicisten Haydn och romantikern Mendelssohn kan väl ända sägas hänga ihop i en utveckling utan något brott som man uppfattar som så dramatiskt, åtminstone så här efteråt. Men Stravinskij! Då händer det saker…

Hans stycke är skrivet 1914. Han bröt mot alla stilar och musikkonventioner då. Är det egentligen stråkkvartett eller musik skriven för fyra stråkinstrument? I inledningen känns det nästan som varje instrument var i sin egen bubbla nästan som om de är ovetande om varandras utsaga. Musiken är skriven för nästan hundra år sedan, men den har vår tids puls och överväldigande kakafoni av uttryck. Det finns drag av den hårdrock och friformjazz som inte fanns vid tiden för verkets tillkomst.

Den sista satsen är dyster och kärv, tung som en Kristi lidandes smärtobeskrivningar. Det är musik som berör på djupet.

Dessa tre korta stycken av Stravinskij glömmer man aldrig efter att ha kommit dem så nära den här kvällen tillsammans med de här fina kammarmusikerna.

Lidbeckska huset

Stråkkvartett, fyra Göteborgsmusiker

Øyvor Volle, violin, Annie Svedlund, violin,
Lars Mårtensson, viola, Frida Bromander, cello