Nya LidköpingsTidningen, NLT, 27 juli 2018   Recension: Bo Borg

Sommarkonsert i Stadsträdgården

Ibland blir allting rätt! En fräsch och entusiastisk stråkorkester i Stadsparken. Klassiker som står sig. En kanonsolist. En sommarkväll som var finare än fin. Slå det den som kan!

Skallsjö sommarorkester var på besök. Och efter deras två tidigare konserter i stan är de publikfavoriter och vet vi att det vankas en somrig högtidsstund för musikälskare. Och det blev det verkligen.

Föreställningen började innan den började med att gruppen Vågspel, de två fiolspelarna Alice Klint och Kristin Kennemark oannonserat upp och spelade ett svängigt folkmusikset.

foto: Bo Borg NLT

Skallsjö Sommarorkester inledde med ett verk av Felix Medelsohn som han skrev när han var tolv (12!) år. Det är ett verk med all den ungdomliga (barnsliga blir fel ord här) och självklara oförvägenhet som en brådmogen kompositörswannabee kan ha. Med den fick Skallsjöarna en positiv rivstart på årets sommarkonsert.

Sedan kom kvällens starkaste verk, ett stycke för 18 stråkar av Benjamin Britten. Det är ett drabbande verk fullt av starka känslor och uppfinningsrik musikalitet. Var och en av stråkarna får en stund i rampljuset med en fras, ändå hålls verket samman på ett fullkomligt självklart sätt med en tydlig musikalisk linje i helheten.

Kvällens solist var Samuel Staples på violin. Han spelade med imponerande teknik och musikalitet så att ett slitet stycke som Vivaldis Sommaren kändes fräscht och angeläget och det fick naturligtvis publikens oreserverade och entusiastiska bifall.

foto: Bo Borg NLT

Skallsjö sommarorkester består av elever från olika musikhögskolor. Det märks att de både kan och vill bli framtida medlemmar i ledande ensembler och orkestrar. De visade sig behärska mera inåtvänd musik av Britten, dansant örongodis av Kurt Atterberg och den mest smäktande och vackra musik av Pjoter Tjajkovskij och annat.

Publiken var helnöjd, det märktes. Så det blev varma och långa applåder och extranummer. Då spelade man en riktig crowdpleaser, Hans Cristian Lumbyes (ni vet hann med Champagnegaloppen) hyllning till Köpenhams järnväg. Tåg har lockat till väldigt olika musikaliska tolkningar. Ta Johnny Cashs Fulsom Prison Blues eller Glen Millers Chattanoga Choo Choo för att visa bredden på tåglåtmusiken. Lumbyes stycke är verkligen kul och häftigt.

Kvällens laddades med den där speciella kraft och oemotståndliga energi som genommusikaliska eldsjälar som Skallsjö Sommarorkester är mäktiga.

Dina Scenen, Stadsparken, torsdag kväll

Skallsjö sommarorkester

Solist: Samuel Staples, violin

Musik av: Benjamin Britten, Kurt Atterberg, Felix Mendelsohn , Jean Sibelius m. fl.

Publik: Jättestor

Arrangörer: Lidköpings Konsertförening i samarbete med Lidköpings kommun, och med stöd av Sparbanken.