Styrelse
  Programkommitté
  Föreningsnytt
  Länkar

Nya LidköpingsTidningen, NLT, 2 maj 2018   Recension: Bo Borg

Barockakademin

Professionalism parad med entusiasm är en oslagbar kombination. På det fick vi ett strålande exempel på i St Nicolaikyrkan i lördags eftermiddag. Där spelades barockmusik av bästa märke av Barockakademin Göteborgs Symfoniker(BAGS). De flesta medlemmarna är ”till vardags” yrkesverksamma i Göteborgs Symfoniker, och de borgar ju för tekniskt och musikaliskt kunnande och kvalitet. De här musikerna drivs av en gemensam lust att utforska och levandegöra musik från 1600- och 1700-talen. Den så kallade barockmusiken ligger oftast utanför en symfoniorkesters smör- och brödrepertoar, så här tar de tillfället i akt att vidga sina och våra musikaliska menyer.

Och visst är det nåt visst med barockmusik. Jag såg en i publiken som gungade rytmiskt, nickade bejakande, och levde sig in i musiken helt och fullt med hela kroppen. Och så fungerar den typ av barockmusik vi fick höra. Den svängde mer än det mesta i långa, lekfulla, virvlande linjer. Det finns en lätthet och uppsluppen glädje i rytmerna och klangerna. Komplexiteten i spel och arrangemang kändes nästan självklara i sin direkthet. Musiken har en outtröttlig energi, det svänger fräscht, och är i mina öron befriande långt ifrån sentimentalitet och romantik.

Barockakademin strävar efter att få musiken att låta som den gjorde när den skrevs och använder tidstrogna instrument och spelsätt. Det ger att musiken får hjälp av annorlunda ljudbild och klanger. I det här sammanhanget låter cembalon långt ifrån sim plinighet när den får en mera rytmisk och klangfyllande funktion. Den spelades utmärkt av gästande Takashi Watanabe.

Barockakademin är målmedvetna och samspelta som ett hockeylag i powerplay. Men det fanns flera fina individuella prestationer bland annat på blåsinstrumenten. Men särskilt tänker jag på violinisten Terje Skomedal.

Hans spel i den violinkonsert av Vivaldi var medryckande och imponerande. Det gick stundtals så fort att blicken knappt kunde följa hans fingrars snabba löpningar på violinhalsen. Det var virtuoseri helt i musikens tjänst.

Den här fina konserten var i publikens smak. Barockakademin tackade för det stora bifallet med extranummer.

Bo Borg

St Nicolai, Lidköping