Nya LidköpingsTidningen, NLT, 11 september 2017   Recension: Bo Borg

I gränslandet mellan jazz och konstmusik

Så många spännande musikupplevelser man får genom Lidköpings Konsertförenings arrangemang. I lördags var det dags för en konsert med musik i gränslandet mellan jazz och konstmusik. Inte min kopp te tänkte jag innan. Men en konsert av den här klassen får alla ens förutfattade meningar på skam. Det ger många mervärden att höra musik, särskilt sån man inte är van vid, live. Det här konserten med Lina Nyberg och Vindlakvartetten blev en musikupplevelse jag ska bevara länge i kärt minne.

Konserten inleddes med en sats ur av Claude Debussys stråkkvartett i g-moll. Han var en kompositör med ena foten i senromantiken som ville vidare och på sitt sätt öppnade en dörr mot modernismen. Vindlakvartetten gjorde den i ett rättframt påspel i kombination med svävande drömsk poesi som jag tyckte mycket om.

Lina Nyberg är en sångerska och kompositör med en merit- och prislista lång och mäktig som en Mahlersymfoni. Hon har samarbetat med många ess, bland annat Esbjörn Svenssons grupp och hyllats mycket och välförtjänt i svensk och internationell press. Den här kvällen fick vi flera exempel på hennes kvaliteter som sångsolist, kompositör och arrangör.

Som sångerska är hon speciell. Hon sjunger på ett sätt som är en mycket personlig blandning av jazz och samtida konstmusik. Och hennes egna sånger passar den här speciella stilen som hand i handske. Ibland känns det som hennes sång blir instrumental fast man hör orden så bra i hennes sätt att frasera. Det känns innovativt, välkontrollerat och tekniskt, men med en mycket mänsklig värme.

foto: Bo Borg NLT

Tillsammans med Vindlakvartetten framförde hon en serie sånger, eller ska man kanske hellre säga stycken, med luft, rymd och flykt som tema. Även i stråkarrangemangen tycker man sig höra jazziga beats och basgångar. Det blev ett spännande möte över genrer och en alldeles ny musikalisk legering.

Suveränt att få vara med om en klassisk konsert med allsångsinslag. Även sånt fixar ett ess som Lina Nyberg.

Vi fick även höra ytterligare helinstrumentala stycken med Vindlakvartetten skriven av deras medlemmar. Det var stark musik med vårt tids puls och tillslag.

Som extranummer fick vi höra Lina Nybergs arrangemang av Ack Värmeland du Sköna. Liksom mycket av den musik vi fick höra den här skimrande kvällen var den annorlunda på ett välbekant sätt och välbekant på ett sätt man aldrig hört den förut.

Under konserten kunde man höra annan musik genom väggen. Mycket störande. Det är stor synd och skam att Lidköping inte har en bra konsertlokal. Det är både musiker och konsertpubliken värda.

Så bra musikprogram som det här borde få de bästa yttre förutsättningar. Då skulle bra bli bra mycket bättre.

Fajansen, Rörstrands center

Lina Nyberg, sång

Vindlakvartetten (Caroline Kapinska, violin, Maria Bergström, violin, Elina Nygren, viola, Gerda Holmqvist, cello

Musik av
Claude Debussy, Charles Ives, Lina Nyberg, Elina Nyberg, Caroline Lapinska.

Publik: Det fanns några platser kvar.