Nya LidköpingsTidningen, NLT, 31 juli 2017   Recension: Bo Borg

Läckö Kammarorkester under ledning av Per Drougge

Musik av bl.a.
Johan Helmich Roman (1694-1758), Heinrich Biber( 1644-1704),
Antonio Vivaldi (1678-1741), Henry Purcell (1659-1695)

Publik: Riktigt mycket folk trotsade regnet, c:a 350 personer!
foto: Daniel Strandroth NLT

Visst regnade det. Men det glömde man snart när Läckö stråkorkester körde igång och skickade varma vibbar från Dina-scenen i torsdags kväll. Vi fick höra medryckande musik från barocken. Det handlade om melodiska, taktfasta verk. Orkestern, för kvällen förstärkt med cembalo och slagverk, hade valt några klassiska hits som stått sig genom århundradena.

I början spelade man verk av Roman, Biber och Vivaldi. Dessa kompositörer var själva framstående violinister och det märks. Läckö stråkorkesters violinsolister Per Drougge och Annie Svedlund fick flera tillfällen att tillsammans med sina medmusiker demonstrera förstklassig teknik, imponerande musikalitet och smittande spelglädje.

Flera av verkan är vad man brukar kalla programmusik, alltså musik som ska skildra en berättelse. Musiken ska enligt programmusiktanken in en speciell tolkningsfålla och de välmenande instruktionerna får en att börjar lyssna efter vissa fågelsorter och skildringar av t ex väder. Det är ett slags vällovlig storytelling som snävar in, och ibland stör musikupplevelsen.

Man spelade t ex Vivaldis välkända violinkonsert våren. Han tänker sig beskriva en italiensk vårupplevelse på sjuttonhundratalet får vi veta. Italiensk vår motsvarar väl snarast svensk sommar. Men musiken är ingen rebus, den hör väl allsindar främst till känslornas domäner.

Det var kul att höra Heinrich Bibers Batallia. Där är det full fart. Annorlunda ljud och effekter ska kanske beskriva hur ett slagfält ljöd på sextonhundratalet. Jag vet inte hur det kunde ljuda, men jag är säker på att det inte lät som den här musiken. Ibland tog man till speciella effekter som att kontrabasisten spelade med ett styvt papper mot instrumenthalsen, allt i syfte att uppnå speciella klanger och ljud. Vilket ljudfyrverkeri det här stycket bjöd på! Det fina i kråksången var att allt fogades ihop till spännande musik.

Så kom Vivaldis Våren och Sommaren. Fantastiskt melodiös och medryckande musik, oemotståndlig för de flesta av oss.

Som extranummer spelade man en av den klassiska musikens verkliga crowdpleasers, Bachs Air.

foto: Daniel Strandroth NLT

Och som alltid ger det extra dimensioner att upplevelsen är live. Man både ser och hör spelglädjen. Här blev det ett redigt tryck i musiken genom högtalarna som ger en annorlunda ljudbild, jämn och stark, som är effektiv utomhus. Ingen risk att musiken blåser eller regnar bort.

Per Drougge är förutom att vara ett musikaliskt ess, en trevlig och pedagogisk introduktör.

Prima fint av Lidköpings Konsertförening att med stöd av privata sponsorer och offentliga resurser fixa en så här fin gratiskonsert med Läckö stråkorkester. Hoppas de kommer igen nästa år.