Nya LidköpingsTidningen, NLT, 31 mars 2017   Recension: Bo Borg

Musik av
Joseph Haydn (1732- 1809), György Ligeti (1923 -2006),
Maurice Ravel (1875-1937) och Franz Schubert (1797-1828)

Arrangör
Lidköpings Konsertförening, Lidköpings församling och Kultur i Väst
Publik: kring hundra

Minettikvartettens konsert i S:t Nicolai på onsdagskvällen avslutades med en av de längsta applåder jag hört i kyrkan. Och den efter extranumret var lika tacksamt lång och intensiv. Och undra på det. Jag hörde många använda ordet fantastiskt i pausen och efteråt. Och det är lätt att instämma. Det var verkligen i skimrande musikkväll, med en ovanligt välvald blandning av virtuoseri och välvald repertoar.

De började med Haydn, stråkkvartettens fader. Den drygt tvåhundraåriga musiken kändes fräsch och angelägen. En smakstart på konserten. Sedan kom stråkkvartett nr 1 av ungraren György Ligeti. Omistlig 1900talsmusik, som inte kan ha lämnat någon oberörd. Den tycktes rymma allt; kärlek och ilska, våld och smekning, dramatik och vila, lust och skönhet. Och den är uppbyggd av helt nya ton- och ackordkaskader. Den här klangvärlden fanns inte på Haydns tid. Kontrasten gav relief och djupverkan åt båda arbetena. Ligeti arbetade inte med melodier i traditionell mening utan med ljudsjok, som brukar kallas harmoniska kluster. Effekten är stark, man tappar inte intresset en endaste sekund under de många varierade satserna. Minettikvartettens framförande gjorde dem direkt till en av mina absoluta kammarmusikhjältar. Deras Ligeti kommer att rumla om bland känslorna och tankarna länge, länge.

Man avslutade med ett stycke av Maurice Ravel. Deras tolkning lämnade liksom kompositören ingenting åt slumpen. Den långsamma satsen var bedövande vacker. Som grädde på moset fick en sats ur Schuberts Rosamundekvartett som extranummer.

Det är något med stråkkvartettmusik, även i så olika verk som här, som gör den särskilt engagerande och drabbande. Kanske kan det sammanfattas i ordet intimitet. Fyra musiker, som här i yppersta solistklass, spelar nära tillsammans. Deras samarbete kräver en kompromisslös koncentration och extraordinär lyhördhet. Det lilla formatet skapar också en speciell närhet till oss i publiken. Vi kan följa varje musiker och instrument utan att tappa greppen om helheten. Det skapar häftiga musikupplevelser. När man som den här kvällen fick njuta av en stråkkvartett av högsta karat, kan upplevelsen beskrivas med storord som magisk.

Österrikiska stjärnskotten Minetti String Quartet som med spänstig och själfull musikalitet gav oss en konsertupplevelse utöver det vanliga.

Hatten av än en gång för Lidköpings Konsertförening och Lidköpings församling som än en gång bjöd på en konsert i toppklass.

Bo Borg