Nya LidköpingsTidningen, NLT, 27 februari 2017   Recension: Bo Borg

Dirigent Simon Phipps

Mästerverk från sex sekler
Verk av bl.a. Johann Sebastian Bach, Felix Mendelsohn, Johannes Brahms och Ludvig Norman.

Arrangör
Lidköpings konsertförening i samarbete med Lidköpings församling.
Stor och nöjd publik

Svenska kammarkören gav en dramatisk och andlöst vacker konsert i S:t Nicolai på lördagseftermiddagen. Det var som om kören och musiken gjorde något alldeles extra med oss. Kyrkorummets stenväggar blev liksom varmare. Körmusik av den här kalibern skapar en närhet och närvaro som är alldeles speciell.

Man sjöng oackompanjerat. Verken spände över ett tidsspann på sex sekler. Men bra musik vet inga kalendrar eller tidsindelningar. När de framförs så här förstår man att människor på 1500-talet, så olika deras livsomständigheter än var våra, hade många likheter med oss när det gäller både känslorna och uppfattningen vad som är vackert. De skulle kanske ha beskrivit sina upplevelser på ett helt annat sätt, men jag tror att vi också skulle ha funnit många likheter i upplevelserna.

Svenska kammarkören består av ett 30-tal personer. De har hyllats och belönats med prestigefulla priser internationellt. Under ledning av Simon Phipps tillhör de allra bästa.

Programmet bjöd på ett fint och varierat urval ur den mera kvalificerade körrepertoaren. Man inledde med verk från 1500-talet av Thomas Tallis (1505–1585). Det handlar om musik med en annan tids tilltal och stilideal och ord på en för oss svårbegriplig gammaengelska. Ändå gick den fram direkt och kören fick en varm spontan applåd efter inledningssången. Och därifrån hade Svenska kammarkören oss i sitt grepp till sista tonen.

En av de många höjdpunkterna kom i början. Det var en motett av Johann Sebastian Bach (1685–1750). Bach kallas ibland för den femte evangelisten. Och en sån här gång förstår man precis varför. Musiken och körklangen tillför liksom det som finns bakom och under orden. Den lägger till det orden inte kan säga men som gör texten och upplevelsen till något så mycket mer och större.

I Östeuropa finns en samtida musiktradition med starkt andlig koppling. Vi fick höra verk av Vaclovas Augustinus (född 1959) och Krystoff Pendereckis (född 1933) märkliga och mäktiga Stabat Mater. Texten om Jesu moders lidande vid korset är tonsatt av många kompositörer genom tiderna. Simon Phipps karaktäriserade Pendreckis som ett av ett av de stora körverken från vår tid. Den var en drabbande upplevelse där den här fenomenala kören verkligen visade upp sin skicklighet.

Vi fick höra ett program som var ett pärlband av highlights och genommusikalisk uppvisning i en genomprofessionell körs olika och unika uttryck. Man avslutade med David Wikanders vackra tonsättning av Gustaf Frödings Kung Liljekonvalje av dungen som extranummer.

Körledaren Simon Phipps är en kär bekant för oss skaraborgare. Han är också musikalisk ledare för operaorkestern på Läckö, dirigent för ungdomsorkestern Vägus. Med Göteborgsbaserade Svenska kammarkören har han rönt stora framgångar i svenska och internationella konserter och på många skivinspelningar.

Bo Borg