Bli medlem!

Gunnar Idenstam
 Lisa Rydberg
 Duo ViNa

Fler smakprov finns på artisternas hemsidor.

Natalia Kremska

3 februari lördag kl. 17.00   St. Nicolai kyrka

Inträde 150 kr, ungdomar <20 år fritt
100 kr för konsertföreningens medlemmar

Använd gärna vårt Swish-konto vid biljettköp
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr:
1235126784

Reservera lördagen den 3 februari för en konsert med två av landets mest briljanta och spännande musiker: Gunnar Idenstam, orgel och Lisa Rydberg fiol. Båda har klassisk bakgrund, men har fötterna djupt förankrade i den folkmusikaliska myllan. Konserten gör verkligen skäl för titeln ”Bach på svenska”, eftersom duon på ett högst personligt sätt väver samman Bachs traditionella musik med svensk folkmusik. Idenstam-Rydberg är kända för sitt medryckande spel som tilltalar en stor publik och Bachs musik har sedan lång tid tillbaka varit huvudrepertoar för denna framstående duo. De har tillsammans spelat in och gett ut skivorna Bach på svenska, 2007 och Bach på svenska: Tyska klockorna, 2014.

foto: Pressfoto

Gunnar Idenstam, född 1961, är en frilansande svensk konsertorganist, tonsättare, arrangör och folkmusiker. Idenstam har avlagt högre organist- och kantorsexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har även studerat vid Conservatorie National de Rueil -Malmaison i Paris. Gunnar Idenstam har vunnit flera svenska och internationella priser, bl.a. Kungliga Musikaliska Akademiens Interpretpris och förstapris i Grand Prix de Chartres i improvisation.

Lisa Rydberg, född 1978, är en svensk folkmusiker och barockviolinist. Hon började spela fiol vid fem års ålder och när hon var sexton år tilldelades hon Päkkos Gustafs stipendium. Vid 19 års ålder blev hon riksspelman och tilldelad Zornmärket i silver. Hon är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och är den första i Sverige som fått en kombinerad klassisk-/folkmusikutbildning på fiol. Hon har samarbetat med artister som Sofia Karlsson, Thomas Di Leva och Ulf Lundell och kan höras på många skivor i olika genrer.

foto: Pressfoto

Ur programmet
Sarabande ur svit för cello i G-dur BWV 1007
Gigue ur svit för cello i G-dur BWV 1007
Gavotte ur fransk svit för cembalo i G-dur BWV 816
Choral: Jesus bleibet meine Freude ur Kantat BWV 147
Bourrée I och II ur orkestersvit i C-dur BWV 1066
Polska efter Faut Marit (trad.)

Läs mer om musikerna på:
www.idenstam.org
www.lisarydberg.com

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings församling

Sparbanken Lidköping och Nya Lidköpings-Tidningen, NLT,
stöder konsertföreningens verksamhet.

Konsertlokalen är handikappanpassad.

En ung och lovande duo

24 februari lördag kl 17.00,  OBS! Kylandersalen, Musikskolan

Inträde 150 kr, ungdomar <20 år fritt
100 kr för konsertföreningens medlemmar

Vi ser gärna att ni använder vårt Swish-konto vid biljettköp.
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

”Temperament. Intensitet. Starka känslor”.
Så beskriver Victoria Stjerna och Natalia Kremska själva sitt musikaliska uttryck i Duo ViNa.Duon består av Victoria Stjerna, violin, och Natalia Kremska, piano. De båda träffades första gången vid Aurora kammarmusikfestival i Vänersborg och bildade så småningom sin duo 2013 då de studerade på Kungliga Musikhögskolan Edsberg. Sedan dess har de framträtt i olika sammanhang och även deltagit i gemensamma mästarklasser.

I april 2017 gjorde de en bejublad konsert i finalen för kammarmusiktävlingen ”Ung och Lovande”, som hölls i Västerås med bland andra Kammarmusikförbundet som arrangör. Benämningen ”scenlejon” myntades om duon av deras egen professor i kammarmusik Mats Zetterqvist. ”Intensiva, dynamiska, men framförallt explosiva tongångar, tilltalar starkt denna duo, något oväntat när man först ser två unga kvinnliga instrumentalister, desto mer imponerande när konserten väl är igång”!

Victoria Stjerna (f. 1992) Victoria Stjerna är tidigare känd för Lidköpingspubliken genom sin solistinsats i Läcköoperans stråkensemble i Stadsträdgården sommaren 2016. Hon kommer från Göteborg där hon också studerade innan hon flyttade till Stockholm och studier vid Kungl. Musikhögskolan/Edsberg för Per Enoksson och Mats Zetterquist. Victoria har vuxit upp med musik i familjen. Hennes pappa är pianist och familjen har rötter i Ungern, med släktingar som är verksamma inom både dans och musik. Denna speciella miljö har betytt mycket för hennes utveckling till en fullfjädrad musiker. 2017 mottog Victoria Stjerna det prestigefyllda Jan Wallanderpriset och spelar sedan dess på en förstklassig violin byggd av Michele Deconet i Venedig år 1750. I motiveringen säger juryn bl.a. att Victoria är ”en violinist med en stark och personlig musikalisk utstrålning. Med suverän teknik och varm klang genomsyras hennes tolkningar av stort artisteri”.

Natalia Kremska (f. 1990) är uppvuxen i Polen och flyttade som 16-åring till Sverige för pianostudier, först vid Musikkonservatoriet i Falun och därefter vid Kungl. Musikhögskolan/Edsberg, där Mats Widlund varit hennes lärare. Natalia är också uppvuxen i en musikalisk familj, med en pappa som var operasångare och en mamma som var konsertpianist. Natalia började spela piano som sjuåring och var med i sin första tävling när hon var åtta-nio årsåldern. Natalia bor med sin familj i Norrtälje och arbetar som frilansande pianist och som pianolärare på kulturskolan i Vallentuna.

Sparbanken Lidköping och Nya Lidköpings-Tidningen, NLT,
stöder konsertföreningens verksamhet.

Konsertlokalen är handikappanpassad.

På artisternas hemsidor finns ofta länkar till bl a YouTube för provlyssning.