Folder hösten 2018
  Bli medlem!

Provlyssning

Duo Magnus & Irina

Fler smakprov finns på artisternas hemsidor.

Skallsjö sommarorkester
Göteborgs Symfoniker
Laura Cortese & the Dance Cards

Program 2018

OBS! Den tidigare annonserade konserten med
Sjöströmska kvartetten utgår.

Nytt program

Stråkkvartett, fyra Göteborgsmusiker.

10 november lördag kl. 17.00 i Lidbeckska huset.
Ingång från Gamla stadens torg.

Det är första gången som konsertföreningen anordnar en konsert i Lidbeckska huset. Den vackra fullmäktigesalen tror vi passar bra som kammarmusiksal.

Inträde 150 kr, ungdomar <20 år fritt
100 kr för konsertföreningens medlemmar

Vi ser gärna att ni använder vårt Swish-konto vid biljettköp.
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

Det är fyra mycket välmeriterade musiker som ersätter den tidigare annonserade stråkkvartetten vid lördagens konsert i Lidbeckska huset. Alla har en gedigen musikalisk bakgrund, med basen i det göteborgska musiklivet.

Violin: Øyvor Volle - konsertmästare på GöteborgsOperan och primarie i välrenommerade Vertavokvartetten. Hon har över 30 års erfarenhet av musicerande på högsta nivå.

Violin: Annie Svedlund - frilansare med bas i Göteborg, och medlem i Sjöströmska kvartetten. Spelar i Läcköoperans orkester om somrarna.

Viola: Lars Mårtensson - stämledare i violastämman i Göteborgs Symfoniker.

Cello: Frida Bromander - frilansare som mestadels arbetar/arbetat på operan i Göteborg och Stockholm, och som spelar kammarmusik så fort tillfälle bjuds.

Haydn, op 33 no 33, 'The bird'
1. Allegro moderato
2. Scherzo: Allegretto
3. Adagio ma non troppo
4. Finale: Rondo – Presto

Stravinsky, Tre stycken

PAUS

Mendelssohn, op 13
1. Adagio – Allegro vivace
2. Adagio non lento
3. Intermezzo: Allegretto con moto – Allegro di molto
4. Presto – Adagio non lento

Sparbanken Lidköping stöder konsertföreningens verksamhet.

Konsertlokalen är handikappanpassad.

OBS!
Kvartetten ger kl. 13.00 en lunchkonsert i entrén till Stadsbiblioteket.
Fritt inträde.

I samarrangemang med Stadsbiblioteket.

Fredrik Ljungkvist Yun Kan 3

Svensk improvisationsjazz i toppklass!

8 december lördag kl 17.00 Röda Kvarn

Inträde 150 kr, ungdomar <20 år fritt
100 kr för konsertföreningens medlemmar

Vi ser gärna att ni använder vårt Swish-konto vid biljettköp.
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

Vi har nöjet att presentera lidköpingssonen Fredrik Ljungkvist som tillsammans med sin trio Yun Kan 3 ger en konsert på Röda Kvarn lördagen den 8 december. I trion ingår också Mattias Welin på bas och Jon Fält trummor.

Saxofonisten, bandledaren och kompositören Fredrik Ljungkvist, född 1969, är en lysande centralgestalt inom den svenska improvisationsmusiken. Fredrik har bildat flera jazzgrupper med olika antal musiker, bl.a. Yun Kan 5 och Yun Kan 10. Han har turnerat periodvis med norsk/svenska bandet Atomic som har rönt stora framgångar bl. a. i USA, Kanada, Frankrike, Spanien och Japan. Fredrik Ljungkvist har tilldelats flera prestigefyllda pris, bland annat Kungl. Musikaliska akademien jazzpris 2011, för ett djupt fängslande musikerskap präglat av stor värme och medryckande vitalitet.

Efter avslutade studier vid Kungl. Musikhögskolan etablerade sig Fredrik Ljungkvist snabbt som en av Sveriges mest efterfrågade saxofonister. Han har spelat med större delen av den svenska jazzeliten och har medverkat på över 60 jazzskivor.

Mattias Welin föddes i Växjö 1965. Han har studerat musik på Skurups Folkhögskola 87/88 och Kungliga musikaliska akademien 89-91.

Mattias Welin har jobbat som frilansmusiker sedan -96 och började synas på de svenska scenerna i och med turnéer med Magnus Broo´s första platta "Sudden Joy". Han arbetar sedan dess med många svenska jazzartister, såsom MAGGI OLIN BAND, Fredrik Ljungkvist och även i internationella samarbeten.

Jon Fält, född i Gävle 1979, är en svensk jazzmusiker på slagverk. Han växte upp i Sandviken och när han var 3 år fick han sitt första trumset. Efter två års studier vi Skurups Folkhögskola fortsatte Jon Fält sina studier vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.

Idag är han en av våra mest efterfrågade jazzmusiker och hans lyhörda och vitala spel har blivit en rytminjektion i de mest mångskiftande sammanhang, bland annat i pianisten Bobo Stensons Trio. Utan överdrift är trumslagaren Jon Fält en av dagens intressantaste svenska jazzmusiker. Med känsla för rytmisk frihet i kombination med sinne för form och kommunikationsförmåga passar han in i många av jazzens labyrinter.

Konserten görs i samverkan med det estetiska programmet vid
De la Gardiegymnasiet.

Sparbanken Lidköping och NLT stöder konsertföreningens verksamhet.

Konsertlokalen är handikappanpassad.

På artisternas hemsidor finns ofta länkar till bl a YouTube för provlyssning.