Programfolder

Gunnar Idenstam
 Lisa Rydberg
 Revue Blanche

Fler smakprov finns på artisternas hemsidor.

Margareta Bengtson

Gunnar Idenstam orgel – Lisa Rydberg violin

3 februari lördag kl. 17.00   St. Nicolai kyrka

100 kr för konsertföreningens medlemmar

Använd gärna vårt Swish-konto vid biljettköp
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr:
1235126784

Reservera lördagen den 3 februari för en konsert med två av landets mest briljanta och spännande musiker: Gunnar Idenstam, orgel och Lisa Rydberg fiol. Båda har klassisk bakgrund, men har fötterna djupt förankrade i den folkmusikaliska myllan. Konserten gör verkligen skäl för titeln ”Bach på svenska”, eftersom duon på ett högst personligt sätt väver samman Bachs traditionella musik med svensk folkmusik. Idenstam-Rydberg är kända för sitt medryckande spel som tilltalar en stor publik och Bachs musik har sedan lång tid tillbaka varit huvudrepertoar för denna framstående duo. De har tillsammans spelat in och gett ut skivorna Bach på svenska, 2007 och Bach på svenska: Tyska klockorna, 2014.

foto: Pressfoto

Gunnar Idenstam, född 1961, är en frilansande svensk konsertorganist, tonsättare, arrangör och folkmusiker. Idenstam har avlagt högre organist- och kantorsexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har även studerat vid Conservatorie National de Rueil -Malmaison i Paris. Gunnar Idenstam har vunnit flera svenska och internationella priser, bl.a. Kungliga Musikaliska Akademiens Interpretpris och förstapris i Grand Prix de Chartres i improvisation.

Lisa Rydberg, född 1978, är en svensk folkmusiker och barockviolinist. Hon började spela fiol vid fem års ålder och när hon var sexton år tilldelades hon Päkkos Gustafs stipendium. Vid 19 års ålder blev hon riksspelman och tilldelad Zornmärket i silver. Hon är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och är den första i Sverige som fått en kombinerad klassisk-/folkmusikutbildning på fiol. Hon har samarbetat med artister som Sofia Karlsson, Thomas Di Leva och Ulf Lundell och kan höras på många skivor i olika genrer.

Ur programmet
Sarabande ur svit för cello i G-dur BWV 1007
Gigue ur svit för cello i G-dur BWV 1007
Gavotte ur fransk svit för cembalo i G-dur BWV 816
Choral: Jesus bleibet meine Freude ur Kantat BWV 147
Bourrée I och II ur orkestersvit i C-dur BWV 1066
Polska efter Faut Marit (trad.)

Läs mer om musikerna på:
www.idenstam.org
www.lisarydberg.com

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings församling

En ung och lovande duo

OBS! Nytt datum
25 februari söndag kl 17.00,  Kylandersalen, Musikskolan

100 kr för konsertföreningens medlemmar

Vi ser gärna att ni använder vårt Swish-konto vid biljettköp.
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

”Temperament. Intensitet. Starka känslor”.
Så beskriver Victoria Stjerna och Natalia Kremska själva sitt musikaliska uttryck i Duo ViNa.Duon består av Victoria Stjerna, violin, och Natalia Kremska, piano. De båda träffades första gången vid Aurora kammarmusikfestival i Vänersborg och bildade så småningom sin duo 2013 då de studerade på Kungliga Musikhögskolan Edsberg. Sedan dess har de framträtt i olika sammanhang och även deltagit i gemensamma mästarklasser.

I april 2017 gjorde de en bejublad konsert i finalen för kammarmusiktävlingen ”Ung och Lovande”, som hölls i Västerås med bland andra Kammarmusikförbundet som arrangör. Benämningen ”scenlejon” myntades om duon av deras egen professor i kammarmusik Mats Zetterqvist. ”Intensiva, dynamiska, men framförallt explosiva tongångar, tilltalar starkt denna duo, något oväntat när man först ser två unga kvinnliga instrumentalister, desto mer imponerande när konserten väl är igång”!

Victoria Stjerna (f. 1992) Victoria Stjerna är tidigare känd för Lidköpingspubliken genom sin solistinsats i Läcköoperans stråkensemble i Stadsträdgården sommaren 2016. Hon kommer från Göteborg där hon också studerade innan hon flyttade till Stockholm och studier vid Kungl. Musikhögskolan/Edsberg för Per Enoksson och Mats Zetterquist. Victoria har vuxit upp med musik i familjen. Hennes pappa är pianist och familjen har rötter i Ungern, med släktingar som är verksamma inom både dans och musik. Denna speciella miljö har betytt mycket för hennes utveckling till en fullfjädrad musiker. 2017 mottog Victoria Stjerna det prestigefyllda Jan Wallanderpriset och spelar sedan dess på en förstklassig violin byggd av Michele Deconet i Venedig år 1750. I motiveringen säger juryn bl.a. att Victoria är ”en violinist med en stark och personlig musikalisk utstrålning. Med suverän teknik och varm klang genomsyras hennes tolkningar av stort artisteri”.

Natalia Kremska (f. 1990) är uppvuxen i Polen och flyttade som 16-åring till Sverige för pianostudier, först vid Musikkonservatoriet i Falun och därefter vid Kungl. Musikhögskolan/Edsberg, där Mats Widlund varit hennes lärare. Natalia är också uppvuxen i en musikalisk familj, med en pappa som var operasångare och en mamma som var konsertpianist. Natalia började spela piano som sjuåring och var med i sin första tävling när hon var åtta-nio årsåldern. Natalia bor med sin familj i Norrtälje och arbetar som frilansande pianist och som pianolärare på kulturskolan i Vallentuna.

Program:
Claude Debussy: Sonat för violin och piano (1917)
Albert Schnelzer: Apollonian Dances (2003)
Paus
Camille Saint-Saëns: Introduction och Rondo Capriccioso (1863)
Johannes Brahms: Sonat för piano och violin nr 3 d-moll op. 108 (1889)

Årsmöte

Konsertföreningens årsmöte äger rum
lördagen den 3 mars kl. 15.00 i Nicolaigården.

Sedvanliga förhandlingar. Beslut om nya stadgar, se bifogat förslag.
"Förslag till stadgar för Lidköpings konsertförening"

Lättare förtäring.
Elever vid De la Gardiegymnasiets program Estet/musik underhåller vid fikat.

Välkomna!

Duke Ellington - Sacred Concert

17 mars lördag kl. 17.00   St. Nicolai kyrka

100 kr för konsertföreningens medlemmar

Vi ser gärna att ni använder vårt Swish-konto vid biljettköp
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr:
1235126784

Margareta Bengtson, sopran
S:t Nicolai Vocalis, Lidköping
S:ta Helena Vokalensemble, Skövde
Johannes Landgren, dirigent

Programmet In the name of freedom har sin utgångspunkt i Duke Ellingtons tidlösa Sacred Concerts från 1960- och 70-talen. Med budskap om medmänsklighet och ickevåld känns musiken lika aktuell idag som då den skrevs och i denna version samarbetar storband och körer med sopransolisten Margareta Bengtson.

foto: Ewa-Marie Rundquist

Margareta Bengtson startade vokalgruppen The Real Group 1984. Gruppen, som gett ut ett tjugotal skivor i ett flertal länder, har under flera decennier rönt mycket stora framgångar internationellt. Margareta lämnade gruppen 2007 och arbetar nu som frilansande sångerska. Hon har som solist bl. a. gett ut ett flertal skivor och gör konserter i vitt skilda sammanhang, allt från jazz till samarbeten i mer gränsöverskridande musikaliska landskap tillsammans med klassiska musiker. Hon samarbetar med storband, blåsorkestrar, körer och symfoniorkestrar och tillsammans med jazzmusiker som Peter Asplund, Nils Lindberg, Ove Lundin, Jan Lundgren och Hans Backenrot är hon ständigt skivaktuell.

Nya Stadens Storband från Lidköping leds sedan starten 1985 av Roger Forslund och de sexton bandmedlemmarna kommer från olika delar av Västra Götaland. Orkestern turnerar flitigt både på hemmaplan och i Västsverige och man har tidigare samarbetat med gästartister som Gunhild Carling, Samuel Ljungblahd, Ole Børud, Frank Ådahl, Johan Stengård och Nils Landgren.

foto: Pressfoto

Körerna S:ta Helena Vokalensemble och S:t Nicolai Vocalis är bägge knutna till kyrkorna i Skövde respektive Lidköping och de leds av kyrkomusikerna Ewa Hermansson respektive Christina Hedlund. Det är körer med stor erfarenhet av konsertverksamhet då man sjungit stora kyrkomusikaliska verk som Johannespassionen av JS Bach, Mozarts Requiem, Händels Messias etc, men man framträder även med den klassiska körrepertoaren och sjunger modernare tonsättningar i olika genrer.

Dirigenten, organisten och musikforskaren Johannes Landgren arbetar vid Högskolan för scen och musik i Göteborg samt som frilansande musiker. Som dirigent och organist har han turnerat i merparten av Europas länder, USA och Ryssland samt gjort ett flertal TV-, radio- och CD-inspelningar.

Läs mer om musikerna på:
www.margaretabengtson.com
www.nyastadensstorband.se

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings församling

Sparbanken Lidköping och Nya Lidköpings-Tidningen, NLT,
stöder konsertföreningens verksamhet.

Revue Blanche

Spännande kvartett från Belgien

12 april torsdag kl 19.00,  Vänermuséet

100 kr för konsertföreningens medlemmar

Vi ser gärna att ni använder vårt Swish-konto vid biljettköp.
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

OBS! Begränsat platsantal, förköp rekommenderas!

Lore Binon, sopran
Caroline Peeters, flöjt
Kris Hellemans, viola
Anouk Sturtewagen, harpa

Kvartetten Revue Blanche har på kort tid etablerat sig som en av Belgiens mest intressanta kammarmusikensembler och den ovanliga kombinationen sopransång, flöjt, viola och harpa ger gruppen ett alldeles eget sound. De olika instrumentens egenarter är också det man tar till vara och utnyttjar till det yttersta då man med utgångspunkt från traditionell, klassisk musik utvecklar klang och rytm till fullo. Med olika samarbeten med artister inom visuell konst, poesi och elektroniska instrument har gruppen snabbt vunnit framgång och blivit mer och mer efterfrågade. Gruppen har också vunnit flera kammarmusiktävlingar i Europa.

foto: Pressfoto

Sopranen Lore Binon studerade till en början violin innan passionen för sång tog över. Efter studier i Bryssel, Barcelona och Amsterdam verkar hon nu som etablerad solist med bland andra dirigenten René Jacobs, samt i olika kammarmusikprojekt.

Flöjtisten Caroline Peeters är, efter studier i Belgien, verksam i Flanders Symphony Orchestra. Hon har också gjort gästspel i såväl The English Chamber Orchestra som i The London Philharmonic Orchestra.

Även violasten Kris Hellemans är, efter studier i Bryssel och Paris, verksam i Flanders Symphony Orchestra, där han är förstaviolast sedan 2006. Han medverkar också i flertalet kammarmusikensembler i Belgien.

Harpisten Anouk Sturtewagens fasta punkt är även den Flanders Symphony Orchestra, dit hon kom efter studier i Bryssel, Lyon och London. Hon kombinerar det med frilansuppdrag i bland andra De Filharmonie, Brussels Philharmonic, De Munt, Orchestre Philharmonique de Luxembourg samt i Orchestre Philharmonique de Liège.

Program:
GURNEY: In Flanders. Sleep.
DEBUSSY: Berceuse héroïque.
DEBUSSY: Noël des enfants qui n’ont plus de maisons.
GRANADOS: Goyescas: Intermezzo. La maya y el ruiseñor. El Fandango de Candil.
EISLER: Dunkler Tropfe. Tanzlied der Rosetta. Der Tod hat die Menschen müde getrieben. Nun ist ein Tag zu Ende.
DE FALLA: Siete Canciones Populares Españolas: El Paño moruno. Seguidilla murciana. Asturiana. Jota. Nana. Canción. Polo.

Konserten arrangeras i samverkan med Kultur i Väst.

Konsertlokalen är handikappanpassad.

På artisternas hemsidor finns ofta länkar till bl a YouTube för provlyssning.