Folder våren 2019

Göteborgs Symfoniker
Laura Cortese & the Dance Cards

Program 2019

Romansafton med operasångerskan Ann-Kristin Jones och pianisten Bernt Wilhelmsson

26 januari 2019 lördag kl. 17.00 i Nicolaigården

Vi bjuder på te och scones i samband med konserten

Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

Musikåret 2019 börjar på allra bästa sätt. Operasångerskan Ann-Kristin Jones och pianisten Bernt Wilhelmsson gästar Lidköping och ger en romansafton i Nicolaigården.

Ann-Kristin Jones är uppvuxen i Leksand där hennes musikintresse tidigt väcktes i den kommunala musikskolan och i Leksands församlings körer. Efter studier vid Musikkonservatoriet i Falun och Norges Musikhögskola i Oslo följde studier vid Operaakademiet i Köpenhamn och diplomutbildning vid Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Ann-Kristin hade sin Debutkonsert 2004 i Köpenhamn.

Ann-Kristin Jones

Ann-Kristin har haft ett stort antal roller på operascenerna runt om i Sverige och utomlands. Vid sidan av operakarriären är hon även flitigt verksam som solist i konsert- och oratoriesammanhang. Hennes repertoar omfattar bl. a. altpartierna i Bachs, Händels och Mozarts mässor, passioner och oratorier samt orkestersånger av Wagner, Mahler, Berlioz och Zemlinsky.

Sedan 2014 är Ann-Kristin anställd på 5-årskontrakt vid GöteborgsOperan. Under säsongen 2017-2018 gjorde hon bl.a. Komponisten i R. Strauss Ariadne på Naxos och Rosina i Rossinis Barberaren i Siviglia. Under innevarande säsong medverkar hon i Rhenguldet och Cavalleria Rusticana.

I somras hade vi glädjen att höra henne här i Lidköping under Göteborgsoperans program ”Scensommar” på Dina-scenen i Stadsträdgården den 15 augusti.

Bernt Wilhelmsson

Ann-Kristin Jones ackompanjeras på flygel av Bernt Wilhelmsson. Bernt är uppvuxen på Orust och har fått sin utbildning vid Högskolan för Scen och musik i Göteborg där han nu innehar en lektorstjänst. Han debuterade som solist i Beethovens ”Kejsarkonsert” tillsammans med Göteborgs Symfoniker 1997 och har en bred repertoar som omfattar både pianokonserter och kammarmusik. Bernt har turnerat mycket utomlands, bl.a. i de nordiska länderna, Skottland, Frankrike, Tjeckien, USA, Kanada, Baltikum, Island, Argentina. Här hemma konserterar han frekvent med pianoaftnar, kammarmusikkonserter och romansackompanjemang.

Ann-Kristin Jones Mezzosopran
Bernt Wilhelmsson Piano

W. Peterson-Berger, Fyra visor i svensk folkton:
När jag för mig själv i mörka skogen går
Ditt namn jag hade skrivit?
Som stjärnorna på himmelen?
Bland skogens höga furustammar

W. Stenhammar Fantasi h-moll op.11
A. Schönberg op.2 Erwartung, Schenk mir deinen goldenen Kamm (R. Dehmel)
A. Mahler Die stille Stadt (R. Dehmel)
E. W Korngold op.38 Glückwunsch (R. Dehmel)
R. Strauss op.39 Befreit (R. Dehmel)
J. Brahms Op. 105
Wie Melodien zieht es mir (Klaus Groth)
Immer leiser wird mein Schlummer (Lingg)
Auf dem Kirchhofe (Detlev von Liliencron)

PAUS

H. Purcell
Music for a While
The Blessed Virgin's Expostulation, Z196

Isaac Albéniz, ur Suite Española, Op. 47
Manuel de Falla, Siete canciones populares Españolas:
El paño Moruno
Seguidilla murciana
Asturiana
Jota
Nana
Canción
Polo

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings församling.

Kuss Quartet, eftertraktad tysk stråkkvartett framträder i Vänermuseet

9 februari lördag kl. 17.00 Vallienrummet Vänermuseet

Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

Den tyska stråkkvartetten Kuss Quartet är på turné i Sverige. Det är ”Kultur i Väst” som står bakom turnén och nu har turen kommit till Lidköping.

”Kuss Quartet har länge rankats som en av de mest intressanta kvartetterna på den internationella scenen” skrev Neue Zürcher Zeitung i maj 2018. Genom sina unika konceptbaserade program som ofta framförs tillsammans med dansare, regissör eller författare har Kuss Quartet blivit internationellt känd och erkänd.

Kuss Quartet (foto Rüdiger Schestag)

Kuss Quartet bildades redan 1991 av violinisten Jana Kuss, under det att hon studerade i Berlin. Kvartetten fortsatte så småningom till New England Conservatory i Boston och fördjupade studier för the Cleveland Quartet. Musiker som Walter Levin, György Kurtag, David Geringas, Tibor Varga och Steven Isserlis har också varit inspiratörer och förebilder.

2002 utvaldes kvartetten exklusivt av the European Concert Hall Organisation som en Rising Stars ensemble. Samma år blev ensemblen även förstapristagare av det prestigefyllda German Music Council Prize respektive the Quartet Award Paolo Borciani. Sedan dess konserterar Kuss Quartet på de etablerade internationella scenerna över hela världen som Carnegie Hall, Concertgebouw, Wigmore Hall samt Die Philharmonie i hemstaden Berlin.

Kuss Quartet spelar också gärna i klubbsammanhang och är regelbundet gäster i Rundfunk Berlin-Brandenburgs kulturradioprogram Klassik Lounge. Förutom en gedigen konsertverksamhet har Kuss Quartet även spelat in en mängd skivor för Sony/BMG, ECM och Onyx och framträtt i många internationella radio- och tv-utsändningar.

Musikerna i Kuss Quartet är också efterfrågade och uppskattade pedagoger och ger regelbundet internationella master classes för unga musiker. Förutom sin pedagogiska verksamhet vid olika internationella kammarmusikfestivaler och master classes innehar William Coleman en professur vid Mozarteum i Salzburg, Oliver Wille är professor vid Hochschule für Musik i Hannover och är gästprofessor och ansvarig ledare för kvartettutbildningen vid Royal Birmingham Conservatory. Han är även artistic director för the Summer Festival Hitzacker såväl som styrelsemedlem i the Karl Klinger Foundation, medlem av the German Music Council och jurymedlem i the German Music Competition.

Jana Kuss – violin,
Oliver Wille – violin,
William Coleman – viola,
Mikayel Hakhnazaryan – cello

Program:
Ludvig van Beethoven 1770-1827 Stråkkvartett nr. 4 I c-moll op. 18 (1799)
György Kurtág 1926- Officium Breve in memoriam Andreae Szervánszky op. 28
Ludvig van Beethoven 1770-1827 Stråkkvartett nr 6 i B-dur op. 18 (1800?)

Konserten är ett samarrangemang med Musik i Väst och ingår också i Lidköpings kommuns kultursatsning Vinterkalaset.

Årsmöte

Konsertföreningens årsmöte äger rum
lördagen den 2 mars kl. 15.00 i Nicolaigården.

Sedvanliga förhandlingar.

Lätt förtäring. Musikunderhållning

Förklädd gud, lyrisk svit av Lars-Erik Larsson
med text av Hjalmar Gullberg

9 mars lördag kl 17.00 S:t Nicolai kyrka

Förklädd gud
Frida Engström, sopran
Körerna S:t Nicolai Vocalis och Bel Canto
Skarabygdens Symfoniorkester
Thomas Ekelöf, recitatör
Christina Hedlund, dirigent

Förklädd gud är ett av den svenska klassiska musiktraditionens mest kända och älskade verk. Den lyriska sviten från 1940 av Lars-Erik Larsson bygger på Hjalmar Gullbergs dikt från 1933 om den grekiska guden Apollon. I den antika gudasagan fick Apollon som straff vandra förklädd under ett års tid bland människorna på jorden. Gullberg blev starkt berörd av judarnas situation i 1930-talets Tyskland och detta avspeglas i hans diktverk där den inledande frasen lyder ”Ej för de starka i världen, men de svaga” . Med smärtsam koppling till vår samtid handlar texterna om medmänsklighet, människans värde och vem som egentligen är vår nästa.

Frida Engström (foto Mats Bäcker)

Frida Engström tog 2011 sin kandidatexamen vid operalinjen på Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs Universitet. Hon har därefter haft ledande roller vid flera av de stora operahusen i Sverige, bl.a. Folkoperan i Stockholm, Malmö Opera och Värmlandsoperan. Frida Engström är idag verksam på GöterborgsOperan, just nu som Wellgunde i Wagners Rhenguldet. Tidigare har hon där också gjort rollen som Christine Daaé i Phantom of the Opera. Frida Engström har också sjungit flera roller på Läcköoperan. Särskilt skall nämnas titelrollen Sara Videbäck i den nyskrivna operan Det går an 2016.

S:t Nicolai Vocalis

S:t Nicolai Vocalis leds sedan starten 2003 av Christina Hedlund. Kören blandar gärna musik i olika genrer, därför finns såväl traditionell körlyrik, nyskriven musik, visa, jazz och orkestrala körverk på repertoaren. Här framför kören Lars-Erik Larssons tidlösa musik med Hjalmar Gullbergs klassiska text tillsammans med Skarabygdens symfoniorkester och kammarkören Bel Canto.

Orkestern, som samlar musiker från hela Skaraborg, har på senare tid medverkat i bl.a. Mozarts Requiem och Brahms Ein Deutsches Requiem.

Kören Bel Canto från Lidköping bildades 1989 och firar 2019 sitt 30-årsjubileum. Kören, som har en blandad repertoar, allt från modern musik till klassiska stycken, har Bittan Bertilsson som dirigent.

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings församling

S:t Petri Ungdomskör (SPUK) Malmö

23 mars lördag kl. 17.00 S:t Nicolai kyrka

Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

S:t Petri Ungdomskör skapades av körens dirigent Alexander Einarsson 2012. Kören är en blandad kör med ca 40 sångare i åldern 14-20 år. Kören är ansluten till S:t Petri kyrka, Malmö och sjunger där konserter och gudstjänster både a cappella och med orkestermusiker. Kören har bland annat sjungit Händels Messias, Ellington: Sacred Concert, medverkat I Bach Johannespassionen samt Rolf Martinssons oratorium Lukaspassionen. Kören fokuserar främst på musik ur den västerländska konstmusiken, men även influenser av jazz och pop.

Kören har förutom framträdanden i Malmö konserterat I Köpenhamn och Prag, medverkat vid två filminspelningar och gudstjänst för Sveriges Radio P1 samt vid flera tillfällen samarbetat med Malmö Operas barnkör. 2017 gjordes en filminspelning av liveframförande av Rolf Martinssons Lukaspassion tillsammans med världssopranen Lisa Larsson.

SPUK

Vid flera tillfällen har kören medverkat vid Internationella tävlingar I körsång; 2016 i Torun, Polen, 2017 i Caorle, Italien och 2018 i Budapest, Ungern, och har i dessa vunnit klasserna sakral musik (2017), blandad ungdomskör (2016, 2017, 2018) samt vunnit tävlingarnas totala Grand Prix (2017, 2018).

Körens dirigent Alexander Einarsson (född 1978) har studerat I Malmö, Köpenhamn och Paris. Förutom ledarskap för S:t Petri Ungdomskör är han I Malmö dirigent för Petri Femme; en kör för unga kvinnor I åldern 19-26, samt för kammarkören Petri Sångare. Med den sistnämnda har han vunnit flera internationella priser (Krakow 2014, Tours 2015, och två guld I World Choir Games I Sydafrika 2018). Sedan 2015 är Alexander också kormästare vid Göteborgs Symfoniker med ledarskap för Göteborgs Symfoniska Kör och den professionella Göteborgs Symfonikers Vokalensemble. Alexander har tilldelats Arthur Oldhams Conductors Price, Kungliga Musikaliska Akademiens dirigentstipendium samt Eric Ericson Award för unga dirigenter.

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings församling.

Barockmusik på Vänermuseet

Kristine West traversflöjt och Andres Ericson teorb och barockluta

27 april lördag kl 17.00 Vallienrummet Vänermuseet

Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

Duon Kristine West & Anders Ericson spelar barockmusik för den intima sättningen traversflöjt och teorb samt barockluta. De fokuserar på originalmusik skriven för luta tillsammans med ett melodiinstrument - musik som inte spelas så ofta och som tänjer på lutans gränser som solo- och ackompanjemangsinstrument. Välkommen till en konsert med ett rikt samspel och en dialog mellan två instrument av helt olika materia! Musik av Bach, de Visée och Telemann med flera.

Anders Ericson föddes i Karlsborg 1976. Han studerade luta på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Musikhögskolan i Malmö med examen 2002. Som continuospelare och solist har Anders framträtt i prestigefulla konsertsalar och operahus i 25 länder världen över och på CD har han ackompanjerat både Anne Sofie von Otter och Barbara Hendricks. Anders är lutenist i Drottningholms Barockensemble och Göteborg Baroque. På sololuta är Anders huvudsakligen fokuserad på fransk 1600-talsrepertoar för barockluta, och 2011 släpptes hans debutsoloskiva ”Relic” som fick mycket fina recensioner i bland annat tidskriften Gramophone. 2014 släpptes uppföljarskivan med musik av Charles Mouton och 2017 utkom “Lyra Sonora”. Sedan 2018 är Anders Ericson bosatt i Falköping.

West Ericson

Kristine West är en flerfaldigt prisbelönt block- och traversflöjtist av den nya generationen. Kristine har masterexamen i tidig musik vid Kungliga Musikhögskolan I Stockholm, och har erhållit flera stipendier från bland annat Kungliga Musikaliska Akademien och Konstnärsnämnden, fonogramstöd från Kulturrådet samt projektbidrag från Statens Musikverk. Som solist och ensemblemusiker har Kristine turnerat i Sverige och internationellt, och hon anlitas även frekvent som flöjtist i barockorkestersammanhang. Kristines debutalbum ”Recorder” gavs ut i april 2016 och innehåller en blandning av musik för blockflöjt och olika sättningar. Skivan hyllades av Sveriges Radio P2, där den fick en toppnotering i programmet CD-revyn, samt i flera medier. 2017 kom hon ut med ett uppföljande album med flöjtsonater av J.S. Bach, vilken också prisats i bland annat Sveriges Radio samt av internationell press.

Konsertlokalen är handikappanpassad.

På artisternas hemsidor finns ofta länkar till bl a YouTube för provlyssning.