Bli medlem!

Provlyssning

Duo Magnus & Irina
 Sommarorkester

Fler smakprov finns på artisternas hemsidor.

Skallsjö sommarorkester

med Skallsjö sommarorkester

torsdag 26 juli kl 19.00,  Stadsträdgården

Fri entré

Skallsjö Sommarorkester är en progressiv stråkorkester som grundades 2013 av Carl Vallin och Gustav Wetterbrandt, som då var 17 respektive 16 år gamla. Drivkraften bakom orkesterns uppkomst var social så väl som musikalisk. Unga musiker från hela Sverige fick chansen att skapa konsertupplevelser på sina egna villkor och efter eget engagemang, samtidigt som de knyter vänskapsband och inspirerar varandra genom musiken. Under sina hittills fem sommarturnéer har även utländska musiker från bl.a. Danmark, Storbritannien, Island och Slovenien medverkat. Orkesterns medlemmar studerar på musikhögskolor som Edsbergs Slott, KMH, Guildhall School (London), Musikkonservatoriet i Köpenhamn och Mozarteum Salzburg. Sommaren 2016 gick även turnén utomlands då orkestern besökte Tyska Hessen och gav tre bejublade konserter. Tyska recensioner skrev om ”juveler från Sverige” och konstaterade att ”orkestern erövrade Lich-publiken med en smittsam spelglädje”.

Sommaren 2017 var ensemblen en del av den 15e upplagan av Lidköping Music Festival.

foto: Skallsjö Sommarorkester från 2017 års upplaga

Skallsjö Sommarorkester har som mål att nå ut till en ny publik och bredda intresset för klassisk musik, bland unga i synnerhet. Varje år spelar orkestern in en musikvideo till ett klassiskt musikstycke och videon Holberg Suite från 2014 köptes av SVT och sändes vid flera tillfällen under 2015. Ambitionen är att riva barriären mellan musiker och publik.

Benjamin Britten - Prelude and Fugue for 18 strings, op. 29
Felix Mendelssohn - Bartholdy - Sinfonia no. 1 in C major
Kurt Atterberg - Suite no. 7, Antony and Cleopatra, op. 29
Pyotr Ilyich Tchaikovsky - Serenade for strings, op. 48
Jean Sibelius - Two Humoresques, op. 89
Violin: Samuel Staples

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings kommun Kultur & Fritid. Sparbanken Lidköping stöder konsertföreningens verksamhet.

Barocka skuggspel med Ensemble Klärobskyr

Tidlös musik på gamla instrument

29 september lördag kl. 17.00 i S:t Nicolai kyrka

Entré 150 kr, ungdomar <20 år fritt
100 kr för konsertföreningens medlemmar

Vi ser gärna att ni använder vårt Swish-konto vid biljettköp
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr:
1235126784

Ensemble Klärobskyr består av fyra av Sveriges mest namnkunniga musiker som samlats för att utforska barockens kammarmusik på gamla instrument.

“Användning av variationer och subtila nyanser av ljus och skugga för att öka kontrast och karaktär och för allmän dramatisk effekt.” Så står det i ett uppslagsverk som förklaring till ordet klärobskyr.

Här lyser fyra musikanter av bästa märke: Nils-Erik Sparf och Klara Hellgren – violin, Erik Wahlgren – cello och Björn Gäfvert – cembalo.

foto: Alexander Sparf

Nils-Erik Sparf – violin
Nils-Erik Sparf är spelmanssonen från Boda som lyst på den svenska musikhimlen i decennier. Karriären har kantats av konsertmästaruppdrag i Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm, konstnärlig ledare för Drottningholms Barockensemble och otaliga solistframträdande och skivinspelningar. Är idag anställd i den välrenommerade stråkkvintetten Uppsala Kammarsolister.

Klara Hellgren – violin
Med sin innerliga ton har hon sedan sin solistdebut med Sibelius violinkonsert och Kungliga Filharmoniska Orkestern år 1999 etablerat sig som en av de mest spännande och efterfrågade kammarmusikerna i sin generation. Idag är hon drivande i flera solistiska och kammarmusikaliska projekt och syns ofta i uppdrag som konsertmästare i landets stora orkestrar. Är kollega med Nils-Erik i Uppsala Kammarsolister.

Erik Wahlgren – cello
Erik Wahlgren är ensemblens yngste medlem som, utöver sitt passionerade fågelintresse, gör en lysande karriär som kammarmusiker och efterfrågad solocellist. Dessutom är han konstnärlig ledare och upphovsman till den årliga kammarmusikfestivalen i Vamlingbo på södra Gotland. Erik var tidigare anställd i stråkkvintetten Uppsala Kammarsolister men är nu nytillträdd solocellist i Kungliga Hovkapellet.

Björn Gäfvert – cembalo
Björn Gäfvert är, förutom ovanligt allmänbildad, en av våra främsta cembalister och interpreter av gammal musik. Han är medlem i Drottningholms Barockensemble och syns ofta inlånad till landets symfoniorkestrar när repertoaren kräver. Björn är idag, utöver sina många frilansuppdrag, anställd som organist i Immanuelskyrkan i Stockholm.

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings församling

Duo Magnus & Irina

Vinnare av 2017 års final i Västerås av kammarmusiktävlingen
Ung & Lovande!

Med Magnus Holmander klarinett och Irina Serotyuk ackordeon
”Med lysande artisteri och självklar scennärvaro, suveränt samspel och teknisk briljans, bjuder musikerna in lyssnaren till en unik klangvärld!” Juryns motivering

24 oktober onsdag kl. 19.00 i Kylandersalen, Musikskolan

Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

Duon bildades när de gjorde sina första år på masterutbildningen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Den relativt nya duon har redan skaffat sig en helt egen repertoar, mycket tack vare att Irina Serotyuk själv arrangerar musik för den ovanliga ensemblen.

Sedan vinsten i Ung & Lovande har duon fortsatt att utveckla sin repertoar genom egna arrangemang och kompositioner. Deras repertoar sträcker sig ända från barocken till nutida konstmusik. De strävar efter att få fram mer kammarmusik som är originalskriven för ackordeon, och lägger nu en beställning på ett verk av Andrea Tarrodi, som kommer att uruppföras i samband med Ung & Lovande-turnén.

Magnus Holmander (f. 1993) spelar klarinett och studerar på Kungliga Musikhögskolan, tidigare för mästarna Hermann Stéfansson och Martin Fröst, nu för Emil Jonason.

Irina Serotyuk (f. 1988) är ackordeonist med tidigare studier i Odessa och Warszawa och nu studerar hon i Stockholm för Anita Agnas på Kungliga Musikhögskolan.

Konsertprogram Ung och lovande
Malcolm Arnold - Sonatina op. 29
Claude Debussy - Premiere Rhapsodie
Magnus Holmander - Under the Bridge
Andrea Tarrodi - Beställningsverk
Witold Lutoslawski - Dance Preludes
Johannes Brahms - Ungersk dans nr 1 allegro molto

PAUS

Svante Henryson - Off Pist
Myroslav Skoryk - Carpathian Rhapsody
Volodymyr Zubilsky - Preludium och Toccata
Astor Piazolla - Café 1930
Pedro Iturralde - Suite Hellenique
Anders Hillborg - Hyper Exit

Sjöströmska kvartetten

En lysande kvartett med passionerat spel och målinriktad attityd.

10 november lördag kl. 17.00 i Lidbeckska huset.
Ingång från Gamla stadens torg.

Det är första gången som konsertföreningen anordnar en konsert i Lidbeckska huset. Den vackra fullmäktigesalen tror vi passar bra som kammarmusiksal.

Musiker
Jenny Jonsson, violin, Annie Svedlund, violin
Märta Eriksson, viola, Frida Bromander, cello

Sjöströmska kvartetten bildades våren 2007 i Göteborg, och har genom flertalet framgångsrika konserter och turnéer blivit en etablerad kammarmusikensemble.

Med nyfikenhet på stråkkvartettformens potential har Sjöströmska kvartetten funnit ett intresse i att använda svenska verktyg som ett ytterligare uttrycksmedel. Detta har bland annat lett till ett kärt och nära samarbete med regissören och slagverkaren Sebastian Ring, med vilken de gjorde föreställningen "Stråkkvartett i vardagsrum" för Norrlandsoperans räkning 2014.

Musikernas passionerade spel och målinriktade attityd har helt säkert bidragit till att kvartetten genom åren erhållit ett flertal utmärkelser, däribland Vertavopriset och Guido Vecchis stipendium.

Joseph Haydn, op 76 no 4, "Sunrise"
* Allegro con spirito
* Adagio
* Menuetto - Allegro
* Finale - Allegro ma non troppo

Samuel Barber, op 11
* Molto allegro e appassionato
* Molto adagio
* Molto allegro

PAUS

Felix Mendelssohn, op 13
* Adagio - Allegro vivace
* Adagio non lento
* Intermezzo: Allegretto con moto - Allegro di molto
* Presto - Adagio non lento

Fredrik Ljungkvist Yun Kan 3

Svensk improvisationsjazz i toppklass!

8 december lördag kl 17.00 Röda Kvarn

Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr: 1235126784

Vi har nöjet att presentera lidköpingssonen Fredrik Ljungkvist som tillsammans med sin trio Yun Kan 3 ger en konsert på Röda Kvarn lördagen den 8 december. I trion ingår också Mattias Welin på bas och Jon Fält trummor.

Saxofonisten, bandledaren och kompositören Fredrik Ljungkvist, född 1969, är en lysande centralgestalt inom den svenska improvisationsmusiken. Fredrik har bildat flera jazzgrupper med olika antal musiker, bl.a. Yun Kan 5 och Yun Kan 10. Han har turnerat periodvis med norsk/svenska bandet Atomic som har rönt stora framgångar bl. a. i USA, Kanada, Frankrike, Spanien och Japan. Fredrik Ljungkvist har tilldelats flera prestigefyllda pris, bland annat Kungl. Musikaliska akademien jazzpris 2011, för ett djupt fängslande musikerskap präglat av stor värme och medryckande vitalitet.

Efter avslutade studier vid Kungl. Musikhögskolan etablerade sig Fredrik Ljungkvist snabbt som en av Sveriges mest efterfrågade saxofonister. Han har spelat med större delen av den svenska jazzeliten och har medverkat på över 60 jazzskivor.

Mattias Welin föddes i Växjö 1965. Han har studerat musik på Skurups Folkhögskola 87/88 och Kungliga musikaliska akademien 89-91.

Mattias Welin har jobbat som frilansmusiker sedan -96 och började synas på de svenska scenerna i och med turnéer med Magnus Broo´s första platta "Sudden Joy". Han arbetar sedan dess med många svenska jazzartister, såsom MAGGI OLIN BAND, Fredrik Ljungkvist och även i internationella samarbeten.

Jon Fält, född i Gävle 1979, är en svensk jazzmusiker på slagverk. Han växte upp i Sandviken och när han var 3 år fick han sitt första trumset. Efter två års studier vi Skurups Folkhögskola fortsatte Jon Fält sina studier vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.

Idag är han en av våra mest efterfrågade jazzmusiker och hans lyhörda och vitala spel har blivit en rytminjektion i de mest mångskiftande sammanhang, bland annat i pianisten Bobo Stensons Trio. Utan överdrift är trumslagaren Jon Fält en av dagens intressantaste svenska jazzmusiker. Med känsla för rytmisk frihet i kombination med sinne för form och kommunikationsförmåga passar han in i många av jazzens labyrinter.

Konserten görs i samverkan med det estetiska programmet vid
De la Gardiegymnasiet.

Sparbanken Lidköping och NLT stöder konsertföreningens verksamhet.

Konsertlokalen är handikappanpassad.

På artisternas hemsidor finns ofta länkar till bl a YouTube för provlyssning.