Bli medlem!

Provlyssning

Vocal Art Ensemble
 Trio Poseidon

Fler smakprov finns på artisternas hemsidor.

Vocal Art Ensemble

12 oktober torsdag kl 18.00,  Folkan i Lidköping

Den prisade dokumentärfilmen om W. A. Mozarts liv

Inträde 130 kr
Konsertföreningens medlemmar 90 kr.
Säg till i kassan om att du är medlem i samband med biljettköp.

Filmen är ett samarrangemang med

" Triumph to exist "

VOCAL ART ENSEMBLE of Sweden

Dirigent Jan Yngwe

14 oktober lördag kl. 17.00   St. Nicolai kyrka

Använd gärna vårt Swish-konto vid biljettköp
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr:
1235126784

En stark röst i det svenska och internationella körlivet gästar återigen Lidköping! Nyligen hemkomna från Barcelona där kören representerade Sverige med konserter i "World Symposium on Choral Music" bjuds nu publiken på ett spännande och mångfacetterat program med stark körmusik kring vår existens. Allt under ledning av sin dirigent professor Jan Yngwe.

foto: Pontus Johansson

Kören och Jan Yngwe har turnerat över större delen av Europa, dessutom i Japan, Kuba, Sydafrika, Brasilien och Kina. Vokal Art Ensemble är genom åren mångfaldiga prisvinnare i internationella körtävlingar.

foto: Pontus Johansson

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings församling

Läs mer om kören   www.vocalartensemble.se

Solister i samverkan!

Trio Poseidon
Eftertraktad trio på besök!

25 november lördag kl. 17.00   St. Nicolai kyrka

Använd gärna vårt Swish-konto vid biljettköp
Det går även bra att förköpa biljetter via vårt Swish-konto nr:
1235126784

Trio Poseidon är en av landets mest eftertraktade kammarmusikensembler och har sedan den grundades 2002 gästat svenska musikfestivaler, kammarmusikserier och konserthus. Trion har bl.a. varit ”ensemble in residence” under ett antal år i Stenungsunds Kammarmusikfestival och även konserterat utomlands med Londondebut i Wigmore Hall 2004.

Sara Trobäck Hesselink, violin, togs som sextonåring in vid Musikhögskolan i Göteborg. Där studerade hon för Tibor Fulep, men gav sig två år senare av till London. I den engelska huvudstaden började Sara studera vid the Royal Academy of Music för Gyorgy Pauk. Sara konserterar som solist och kammarmusiker både i Sverige och utomlands. Hon har varit solist med bl a Göteborgs Symfoniker, Svenska Kammarorkestern, Stockholms Sinfonietta och Helsingborgs Symfoniorkester. Londondebuten skedde sommaren 1999 då hon framförde Tchaikovskys Violinkonsert med the London Soloists i St. Martin-in-the-Fields. Konserten blev en succé och de två följande säsongerna återvände hon för att vara solist med samma orkester, då i Brahms Dubbelkonsert i Queen Elisabeth Hall och senare Beethovens Violinkonsert. Sara Trobäck Hesselink är förste konsertmästare i Göteborgs Symfoniorkester, GSO. Hon spelar på en G B Guadagnini som lånats ut av Järnåkerfonden.

Claes Gunnarsson, cello, Som 16-åring blev han antagen till musikerlinjen vid Musikhögskolan i Göteborg där han tog musikerexamen samt solistdiplom. 1996-99 studerade Claes för den välkände cellisten Ralph Kirshbaum vid Royal Northern College of Music i Manchester.
Som en av landets främsta cellister har han den senaste tiden givit solokonserter med bl a Svenska Kammarorkestern, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester, Musica Vitae, Royal Northern Chamber Orchestra, Helsingborgs Symfoniorkester, London Soloist Chamber Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra samt Malmö Symfoniorkester, tillsammans med dirigenter som Ronald Zollman, En Shao och Neeme Järvi. Claes är förste cellist i GSO och spelar på en cello byggd av D. Tecchler 1707, som han fått låna av Järnåkerfonden.

Per Lundberg, piano, växte upp i Norrköping där han också fick sin första musikaliska utbildning. Hans studerade privat hos Marianne Jacobs 1975-79 och sedan vid Sveriges Radios Musikskola Edsbergs slott i Sollentuna 1979-82. Hans lärare i piano var prof. José Ribera och i kammarmusik; Lars Frydén, Frans Helmerson och Endre Wolf.
Per Lundberg är nationellt och internationellt verksam som solist och kammarmusiker. Han har framträtt med flera av de största symfoniorkestrarna såsom Göteborgs, Helsingborgs, Norrköpings symfoniorkestrar och Musica Vitae Växjö. Tillsammans med Göteborgs symfoniorkester framförde han som förste svensk Lutoslawskis Pianokonsert. Konserten spelades in av Musikradions P2.

Läs mer om musikerna på:   www.trioposeidon.com

Konserten är ett samarrangemang med Lidköpings församling

Almaz Yebio, Twist´n shout

Jazzkonsert med julinslag

Almaz Yebio, sång
Karl-Martin Almqvist, träblås
Mattias Hjorth, kontrabas
Peter Nilsson, trummor

4 december måndag kl 19.00,  OBS! Röda Kvarn!

100 kr för konsertföreningens medlemmar

När Almaz Yebio Twist’n’Shout gjorde sin debut på Jazzfesten i Malmö 1996 var det förvisso en av höjdpunkterna bland sextio-sjuttio framträdanden, men de representerade också det nya gardet. Gränslös ambition och hunger, nyfikenhet och ungdomens orädda upptäckarlust. Kvartetten kastade sig ut i en av jazzens naknaste och mest krävande utmaningar – den ackordslösa. Det som uppstod där och då var ett unikt musikaliskt manifest. De hade några års intensivt arbete med gruppen fram till millennieskiftet, men har sedan dess gjort andra saker på olika håll.

När de sågs för några månader sedan insåg de att det var 20 år sedan de startade gruppen, och hur kul och spännande det skulle vara att återförenas igen. Med så många erfarenheter rikare, i musiken och livet i övrigt, var det ingen tvekan: - ”Klart vi ska spela ihop.”

Bandet bjuder ikväll på eget material, från den gamla repertoaren
och nyskrivet material.

Kontrabasisten Mattias Hjorth har sina rötter i Lidköping.

stöder konsertföreningens verksamhet.

På artisternas hemsidor finns ofta länkar till bl a YouTube för provlyssning.
Klicka på bilden eller namnet för att komma till deras webbsida.