Notis i NLT, 13 april 2018

Revue Blanche på Vänermuséet

Den belgiska kammarmusikkvartetten Revue Blanche har gästat Lidköping för en konsert i Vallienrummet på Vänermuseet. Kvartetten, som har den ovanliga konstellationen sång, viola, flöjt och harpa, visade att denna kombination av röst och instrument gav en musikalisk dimension utöver det vanliga.

Det var en sällsam och vacker musik som bjöds i den fina miljön i Vallienrummet. Musikstyckena hade ett tänkvärt tema, de var alla komponerade under tiden 1914-1918 då första världskriget härjade på kontinenten. Trots kriget, pågick under denna tid även ett kulturellt och musikaliskt skeende som motkraft till det fasansfulla som skedde på slagfälten.

Under kvällen framförde kvartetten musik av den brittiske kompositören Ivor Gurney, fransmannen Claude Debussy, spanjoren Enrique Granados, tysken Hanns Eisler och spanjoren Manuell de Falla.

Sopranrösten och de tre instrumenten utgjorde en musikalisk helhet av sällan skådat slag. Med virtuositet och varm känsla, bjöd musikerna publiken på en konsert av bästa märke.

Revue Blanche består av Lore Binon sopran, Kris Hellmans viola, Caroline Peeters flöjt och Anouk Sturtewagen harpa.

Arrangör var Lidköpings konsertförening i samverkan med Kultur i Väst.