Bli medlem!

Konserthistorik 2018

Konsertföreningen har under året arrangerat nedanstående konserter

Barockakademin
Göteborgssymfonikernas egen barockensemble

28 april i S:t Nicolai kyrka

2016 bildade Symfonikerna en egen barockensemble som sedan dess ger konserter både i Konserthuset i Göteborg och på turné. Konstnärlig ledare är den italienske cellisten Stefano Veggetti. Tillsammans med musikerna utforskar han musiken ur ett tidstroget perspektiv – så som det kan ha låtit när den skrevs i perioden 1600-1750. Solist var violinisten Terje Skomedal.

Programmet innehöll musik av följande barockmästare:

Francesco Maria Veracini (1690 – 1768), Antonio Vivaldi (1678 – 1741), Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)

Samarrangemang med Lidköpings församling/Svenska kyrkan och
Lidköpings kommun/Kultur&Fritid

NLT-recension Bo Borg: Barockakademin

Revue Blanche
Spännande kvartett från Belgien

12 april, Vänermuséet

Lore Binon, sopran, Caroline Peeters, flöjt, Kris Hellemans, viola, Anouk Sturtewagen, harpa

Kvartetten Revue Blanche har på kort tid etablerat sig som en av Belgiens mest intressanta kammarmusikensembler och den ovanliga kombinationen sopransång, flöjt, viola och harpa ger gruppen ett alldeles eget sound.

Konserten arrangerades i samverkan med Musik i Väst.

Notis i NLT  Revue Blanche på Vänermuséet

Duke Ellington - Sacred Concert
Lördag 17 mars och söndag 18 mars i S:t Nicolai kyrka

Medverkande:
Margareta Bengtson, sopran Nya Stadens Storband, S:t Nicolai Vocalis, Lidköping, S:ta Helena Vokalensemble, Skövde, Johannes Landgren, dirigent

Helgen den 17-18 mars framfördes Duke Ellingtons Sacred Concert vid två fullsatta konserter i S:t Nicolai kyrka i Lidköping. Detta arrangemang blev en fullträff, både musikaliskt och publikt.

Programmet In the name of freedom har sin utgångspunkt i Duke Ellingtons tidlösa Sacred Concerts från 1960- och 70-talen. Med budskap om medmänsklighet och ickevåld kändes musiken lika aktuell idag som då den skrevs.

Konserten var ett samarrangemang mellan Lidköpings konsertförening, Lidköpings församling och Nya Stadens Storband.

Duo ViNa
En ung och lovande duo

25 februari i Kylandersalen, Musikskolan

Duo ViNa kom, sågs och segrade!

Victoria Stjerna violin och Natalia Kremska piano, bjöd på söndagskvällen den talrika publiken i Kylandersalen, Musikskolan på ett program utöver det vanliga.

Med ungdomlig entusiasm, intensitet och stor värme, tog de sig an verk av de välkända kompositörerna Claude Debusy, Camille Saint-Saëns och Johannes Brahms. En för de flesta i publiken helt ny bekantskap var den Kristinehamnsfödde kompositören Albert Schnelzer f. 1972. I hans "Apollonian Dances” (2003) visade duon prov på sin eminenta förmåga att tolka ett nutida verk med både traditionell karaktär och med ett nydanande tonspråk. Det märktes att duon trivdes att musicera tillsammans och få göra detta inför den entusiastiska publiken.

Numera är de inte bara unga och lovande, nu visar de prov på en stor mognad i sitt musicerande, trots sin ungdom.

Bach på svenska

Gunnar Idenstam orgel – Lisa Rydberg violin
3 februari i St. Nicolai kyrka

Detta var en konsert med två av landets mest briljanta och spännande musiker: Gunnar Idenstam, orgel och Lisa Rydberg fiol. Båda har klassisk bakgrund, men har fötterna djupt förankrade i den folkmusikaliska myllan. Konserten gjorde verkligen skäl för titeln ”Bach på svenska”, eftersom duon på ett högst personligt sätt vävde samman Bachs traditionella musik med svensk folkmusik. En stor och hänförd publik fyllde den vackra kyrkan och många uttryckte efteråt sin glädje och tacksamhet över att fått vara med om denna fina konsert.

Konserten var ett samarrangemang med Lidköpings församling.