Bli medlem!

Onsdagen den 26 maj 1999 samlades några musikintresserade eldsjälar till ett konstituerande sammanträde för att bilda en konsertförening i Lidköping, med syftet att väcka och stimulera intresse för klassisk musik. Sedan dess har föreningen arrangerat 3-4 konserter per termin. Då det ej finns någon speciell konserthall i Lidköping hyr föreningen in sig i smärre lokaler på Vänermuseet och Rörstrandsområdet när så är lämpligt.

Under åren har ett utomordentligt givande samarbete utvecklats med Lidköpings församling, vilket inneburit att stadens stora kyrka, S:t Nicolai kyrka, kunnat användas för större körverk och musikensembler.

Föreningen har lyckats inbjuda artister av världsklass; körer, instrumentalister och solister. Exempel på musiker som givit konserter i Lidköping där föreningen stått som arrangör är Musica Vitae med Frans Helmersson som solist, Helena Döse och Dag Achatz, Patrik och Peter Jablonski och Svenska kammarkören med Simon Phipps som dirigent.